FOLLOWER

19 Oktober 2009

Adab menziarahi orang mati





Salam sejahtera, pertama kali aye ingin ucapkan takziah buat keluarga gemulah Zolkefeli Muhamad.  Gemulah telah meninggalkan dunia yang fana ini pada malam jumaat lalu (15/10/2009).  Gemulah merupakan sebahagian daripada anggota PLUiTM.

Sebagai ingatan untuk aye dan juga pembaca blog ini.... berikut aye sertakan artikel yang sempat aye 'kutip' dari laman web.... Artikel penuh boleh dibaca di link berikut: http://www.muis.gov.sg/webpub/warita/warita9-96/panduan.html

Berikut adalah ringkasan daripada artikel berkenaan:

a) Dilarang orang-orang yang menziarahi keluarga yang baru ditimpa kematian hadir di tempat rumah tersebut dengan bergurau senda dengan teman-teman yang lain. Perkara ini akan menyinggung perasaan keluarga tersebut. Mereka haruslah mengucapkan takziah kepada keluarga tersebut perkataan: "Semoga Allah menambahkan ganjaran pahala kamu, dan memperbaiki kedudukan kamu serta mengampunkan dosa ahli keluarga kamu yang baru meninggal."


b) Disunatkan bagi orang yang menziarahi kematian agar membaca Surah Yasin seperti yang disebutkan di dalam hadis yang bermaksud "Bacalah ke atas mereka yang sedang menghadapi kematian dengan membaca Surah Yasin." (Riwayat Abu Daud)

c) Digalakkan agar dihulurkan bantuan yang berbentuk wang atau makanan kepada keluarga yang ditimpa kematian khususnya bagi keluarga yang miskin.

d) Makruh bagi orang yang menziarahi rumah yang ada kematian, makan/minum di rumah tersebut kerana ianya menyibukkan lagi ahli keluarga tersebut. Melainkan jika makanan atau minuman tersebut disediakan oleh jiran tetangga bagi keluarga yang ditimpa kematian.

~ sesungguhnya kematian itu pasti.... hanya kita yang tidak mengetahuinya...

Hati Kama



Salam sejahtera, pagi tadi dalam perjalanan dari rumah di Seri Iskandar ke tempat kerja (PLUiTM), dengar radio... dalam banyak-banyak lagu... lagu 'ni yang jadi pilihan... Kenapa?  Sebabnya masa lagu ni keluar dulu... YangBaik beli kasetnya... memang minat sangat dengan lagu ni... suka sangat-sangat dengan melodi dan liriknya... dan penyanyi nya 'jugak..So... YangBaik aye abadikan lirik lagu tu kat blog aye untuk hari ni...

~Hati Kama ~
(Lagu:Pak Ngah / Lirik:Hairul Anuar Harun / Penyanyi:Noraniza Idris & Siti Norhaliza)

* {Noraniza} Mengindang-indang padi huma
Mengindang dalam tampian

{Siti} Memandang-mandang hati kama
Memandang dalam renungan

{Noraniza} Bisik-berbisik pada pekerti mulia,
{Siti} Risik-merisik mana lahir asal usulnya.

(Repeat 2x)
~
{Noraniza} Mendengar suara lela lebur
bertentangan mata panah arjuna

{Siti} Terbayang senyuman bunga gugur
Siapa gerangan bagaikan betara

{Noraniza} Adakah dia hamba sahaya
Ataupun bijak mentafsir mimpi

{Siti} Mungkinkah jua benar diduga
Hingga terusik hati nurani

{Back chorus * 2x}
~
Tawanlah jiwaku bebaskan sayap juwita,
turutlah janjiku tinggalkan segenap lara.

Burung yang terbang salam, utuskan salam
Pada renungan pandang, selayang pandang.......

Bukan gahara......bukan gahara
Atau pesona.......atau pesona
Insan biasa.......insan biasa.
~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...