FOLLOWER

2 Mac 2010

Ada Apa Dengan Amalan Terbaik (Siri 4)

Selamat Sejahtera.  Selawat dan salam buat baginda Rasulullah, Rasul akhir zaman.

Masih bersempena bulan kelahiran Rasulullah S.A.W.  Berikut adalah beberapa amalan Rasulullah untuk ikutan dan juga ingatan.

31.  Sesiapa yang membaca selawat sebanyak tujuh kali selama tujuh Jumaat berturut-turut, ia bakal mendapat syafaat (pertolongan) daripada baginda SAW.

32. Adakalanya Nabi SAW amat menyukai doa-doa yang ringkas (mudah ) - Abu dawud. Baginda mementingkan kualiti doa itu sendiri dengan sedikit tetapi maknanya yang menyeluruh.

33. Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari.

34. Setelah bersolat Nabi SAW mohon ampun ( astagfirullahalazii m ) tiga kali - Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari.

35. Nabi seorang yang berpsikologi dalam memberi nasihat. Nabi memilih waktu yang sesuai untuk menasihati sahabat supaya mereka tidak bosan (atau tersinggung) - bukhari

36. Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas solat asar pada hari jumaat, insyaALLAH akan dihapuskan dosa-dosa kecil seseorang.

37. Menutup mulut dan rendahkan suara tika bersin. Hadith: Apabila Nabi bersin, beliau letakkan tangan atau pakaiannya dimulut ( kerana dibimbangi terpercik ) - Abu Dawud

38. Jiwa yang gelisah dapat ditenangkan dengan zikir, termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana ALLAH itu Maha Luas rahmatNya

39. Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak 100 kali pada hari jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya - Abu Naim.

40. Nabi tidak pernah menolak hadiah. Hadith: nabi selalu terima hadiah & amat menghargainya - Bukhari
~~~
Semoga mendapat manfaat bersama.

Ada apa dengan entri ke 150

***~~~***
Ini baru entri ke 150
Tiada cerita penting sebenarnya, cuma untuk kemaskini blog ini.
Hari ini sekali lagi, dalam masa yang amat dekat 'template' blog ini ditukar kerana tuan punya blog ini kurang puas hati dengan 'template' sebelum ini. 
Besar juga harapan semoga 'template' ini akan dapat bertahan lama, kerana asyik tukar 'template' bila nak siap kerja.
"Sendiri Mau Ingatla"
~~~***~~~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...