SimpleHijab

Amora

30 April 2010

Cerita sebuah awards

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Tertera di atas adalah awards yang diterima dari esya pemilik blog ecatir.
Aye nak tempek gak awards tu kat blog ni... sebab aye join contest yang dianjurkan oleh esya... bukan di blog ni tapi di blog suka-suki....
Untuk itu juga terima kasih kepada esya kerana meluluskan penyertaan aye walaupun pada awalnya macam dah give up juga sebab tak cukup syarat...
Terima kasih juga kerana bagi awards kat peserta contest...

alpa... lupa... apala

Catatan hati yang sedikit kecewa, alpa pada yang ada, mengharap pada yang sudi, orang lain yang peka, kita yang terlalai, bila dah terhantuk baru nak terngadah, UNTUK ITU... SENTIASALAH BERHATI-HATI DAN BERSEDIA

Entry yang terlewat @ akukah yang terlewat

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Sekali lagi entri ini nak bercerita tentang beberapa kejadian lewat beberapa hari lepas
bermula dengan lawatan di INTENGAH yang tersasar ke INTURA
kes sesat jalan?  Bukan... silap arahan dan salah faham
kebetulan pada hari sama berlakunya kejadian paip pecah di laluan sama yang telah dilalui oleh kami pada tengaharinya....

Persiapan bacaan untuk menghadiri temuduga pertama ... tidak banyak yang dapat dibaca... kerna kesibukan menyiapkan presentation untuk IMPAK
selepas benchmark di INTENGAH terus attend temuduga
sesungguhnya jalan untuk itu telah dipermudahkan oleh Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Penyayang

temuduga pertama tidak lah susah mana... cuma perlu baca artikel yang diberikan dan faham.... kalau ada cerita lain boleh juga dikaitkan...dapat markah lebih
masuk bilik temuduga bertiga... walau bertiga debaran tetap sama...
Galeri Seni Tuanku Nur Zahirah menjadi saksi

check in di INTEKMA RESORT - 1023 dengan teratai
lepak sekejap... keluar makan...
ada orang sungguh sedih kerna kami lewat.... huhuhu
sambung semula perbincangan IMPAK sampai jam 1 pagi
esoknya sambung lagi....lepas sarapan
... sampai tengahari cukup lagi ahli....
bila dah petang.... 'biar sedih atau curiga' perjuangan tetap diteruskan... sampai malam... tanpa aye kerna perjuanganku harus diteruskan juga untuk esoknya.

Temuduga ke2, Menara SAAS menjadi saksi kekalutan aye...
namun selesai juga... dengan rasa puas bercampur sedikit rasa kesal kerana culas...
biarkan ia berlalu... mudah-mudahan keputusannya adalah yang terbaik untukku duniaku dan juga akhiratku....

Seterusnya ke Anggerik... menyambung perjuangan IMPAK...
hingga tengahari kami mampu bertahan... atas ehsan.... kami pulang awal....bukan tewas tetapi pulang untuk mencari nafas dan tapak baru bagi meneruskan perjuangan....
Volvo S60 menjadi saksi kepulanganku petang itu....bersama teratai...

terima kasih.

Ada apa dengan tajuk cerita?

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Setiap cerita ada tajuk
tajuk membayangkan cerita
ada cerita tiada tajuk
kerna tidak membayangkan apa isi cerita
~~~~~~~~~~
Sekian

29 April 2010

Antara KIK, 5S dan Interview....

Assalamulaikum dan salam sejahtera

Maaf... ketandusan idea...
buat masa ni nak bertapa berehat seketika...
mungkin akan keluar lagi...

Untuk itu juga... terima kasih tidak terhingga kepada yang sudi singgah ....
~~~~~~~~~~~~~

24 April 2010

Tahukah anda bahawa solat boleh merawat penyakit yang kritikal ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Selawat dan Salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.  Artikel pada kali ini diterima melalui email tidak berapa lama.  Mungkin juga sudah ramai yang membaca dan mengetahuinya.  Namun apa yang penting bagi Aye artikel ini akan dijadikan sebagai ingatan dan panduan buat diri ini yang sering alpa.
Tahukah anda bahawa solat boleh merawat penyakit yang kritikal ?


Prof Dr Wan Abu Bakar (kanan) bersama Dr Fatimah dan Ng Siew Chok bersama buku mengenai rahsia solat dari segi sains.

HASIL kajian Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya mendapati setiap gerakan solat mempunyai manfaat tersendiri yang mampu meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh. Berikut adalah beberapa hasil kajian yang telah dilakukan berkaitan solat:

AKTIVITI OTOT - Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas

Beliau yang mengkaji aktiviti otot memberitahu manusia perlu sentiasa melakukan regangan dan senaman kerana otot menjadi lebih kuat apabila selalu digunakan. Katanya, hasil kajian mendapati solat yang membabitkan gerakan tubuh seperti berdiri, tunduk dan bongkok menyamai senaman ringan.

“Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntung kerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh,” katanya. Malah, katanya solat sama seperti terapi fizikal yang jika dilakukan secara berterusan dan betul menghasilkan kesan positif terhadap tubuh. Beliau berkata, kajian lebih teliti sedang dilakukan untuk mengenap pasti otot yang aktif ketika solat.

ISYARAT OTAK - Ng Siew Chok

Beliau berkata, perubahan kimia berlaku apabila otak aktif. Proses kimia yang menyebabkan pergerakan ion atau atom membawa cas elektrik boleh diukur menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Sejenis alat, iaitu EEG (Electroencephalography) digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik.

“Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang,” katanya

Walaupun bukan Islam, Siew Chok kagum terhadap hasil kajian yang dilakukannya apabila mendapati keadaan dan pemikiran orang selepas bersolat tenang dan menyamai keadaan selepas bangun tidur.

“Ada fenomena menarik dalam solat, iaitu keadaan berdiri seketika sebelum sujud sebagai peringkat paling tenang ketika bersolat. Saya bukan Islam dan diberitahu bahawa keadaan itu adalah tamakninah,” katanya.

Ketika itu, katanya isyarat alfa meningkat secara mendadak yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan tenang.

Siew Chok berkata, solat juga meningkatkan penumpuan terhadap sesuatu perkara dan memperkuatkan kuasa otak.

Sehubungan itu, katanya solat membolehkan seseorang itu menyediakan otak untuk lebih bersedia terhadap sesuatu cabaran yang perlu dihadapinya dalam aktiviti harian.

KOMPOSISI TUBUH - Dr Fatimah Ibrahim

Beliau berkata, komposisi tubuh mengandungi empat komponen utama, iaitu tisu aktif, tisu tulang, komponen air dan lemak.

Beliau berkata, ada beberapa kaedah untuk mengukur komposisi tubuh, tetapi kajian itu menggunakan Analisis Penyepadanan Bio yang menghasilkan keputusan tepat, pantas dan selamat, berbanding pengambilan darah.

“Teknik ini tidak digunakan secara meluas di hospital negara ini, tetapi di Amerika Syarikat, teknik ini digunakan untuk menilai status penyakit seperti Aids, diabetes, demam denggi dan pelbagai penyakit kritikal lain,” katanya.

Dalam kajian ini, katanya model untuk mendapatkan komposisi tubuh terbaik adalah dengan melakukan lima perkara, iaitu solat lima kali sehari, memahami maksud bacaan dalam solat, solat berjemaah, rukuk dengan betul (90 darjah) dan melentikkan jari kaki ketika duduk antara sujud dan tahyat akhir.

Dr Fatimah berkata, orang yang tidak melakukan lima perkara ini mempunyai komposisi tubuh yang kurang baik.

Katanya, kajian mendapati secara keseluruhan orang yang solat berjemaah mempunyai kesihatan lebih baik berbanding yang bersolat secara bersendirian.

“Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.

“Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih

"InsyaAllah sikap sederhana dan amalan harian yang dilakukan secara berterusan menjamin kebahagian hidup."
~~~~~~~~
Andai ada sebarang kekurangan dan apa yang disifatkan sebagai Taghut, mohon dijelaskan di ruang kongsi pandangan.

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang tidak baik itu adalah kerana kelemahan hambaNya yang daif ini.

23 April 2010

Bila KIK dan 5S bersatu ....!@%*&^%$%^&*(

Selamat sejahtera dan selamat membaca, terima kasih kerana sudi baca entri dalam blog nih... tak abih pun tak per... singgah kejap pun jadiklah... after one day or at least one week... do come back again... (action cam orang putih lak).

Entri dibuat sempena kesibukan menjelang Audit 5S pada 30 April 2010, sementelahan pulak pada 26 April kena pergi ke INTENGAH (nak tau?... next entri), 27 April siapkan dokumen untuk presentation KIK kumpulan IMPAK (back ground kat gambar atas tu sama cam grup kami punya presentation)... then pada 28 April kena present depan pihak pengurusan... dalam dok sibuk2 sempat lagi nak buat entri... untuk lepaskan kebosanan dan kepecahan... kebuntuan dalam kepala yang dah macam belon...

~~~~~~~~~~~

22 April 2010

Saat-saat Indah

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

•Terkadang ada saat-saat dalam hidup ketika engkau merindukan seseorang begitu dalam, hingga engkau ingin mengambilnya dari angan-anganmu, lalu memeluknya erat-erat!
 
•Ketika pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain terbuka;  tetapi, seringkali kita memandang terlalu lama pada pintu yang tertutup hingga kita tidak melihat pintu yang lain, yang telah terbuka bagi kita.

•Jangan percaya penglihatan; penglihatan dapat menipu. Jangan percaya kekayaan; kekayaan dapat sirna.  Percayalah pada Dia yang dapat membuatmu tersenyum,sebab hanya senyumlah yang diperlukan untuk mengubah hari gelap menjadi terang.Carilah Dia, yang membuat hatimu tersenyum 
 
•Angankan apa yang engkau ingin angankan; pergilah kemana engkau ingin pergi; jadilah seperti yang engkau kehendaki,sebab hidup hanya satu kali dan engkau hanya memiliki satu kesempatan untuk melakukan segala hal yang engkau ingin lakukan.  Semoga engkau punya cukup kebahagiaan untuk membuatmu tersenyum, cukup pencobaan untuk membuatmu kuat, cukup penderitaan untuk tetap menjadikanmu manusiawi, dan cukup pengharapan untuk menjadikanmu bahagia.

•Mereka yang paling berbahagia tidaklah harus memiliki yang terbaik dari segala sesuatu; mereka hanya mengoptimakan segala sesuatu yang datang dalam perjalanan hidup mereka.  Masa depan yang paling gemilang akan selalu dapat diraih dengan melupakan masa lalu yang kelabu; engkau tidak akan dapat maju dalam hidup hingga engkau melepaskan segala kegagalan dan sakit hatimu

•Ketika engkau dilahirkan, engkau menangis sementara semua orang di sekelilingmu tersenyum.
 
•Jalani hidupmu sedemikian rupa, hingga pada akhirnya engkaulah satu-satunya yang tersenyum sementara semua orang di sekelilingmu menangis.

•Sampai pesan ini kepada mereka yang bererti bagimu (aku baru saja melakukannya);  kepada mereka yang menyentuh hidupmu dengan suatu atau lain cara; kepada mereka yang membuatmu tersenyum ketika engkau sungguh memerlukannya; kepada mereka yang membuatmu melihat sisi baik dari segala hal ketika engkau jatuh; kepada mereka yang persahabatannya engkau hargai; kepada mereka yang begitu bererti dalam hidupmu.
 
Jika engkau tidak mengirimkannya, janganlah khawatir,tak ada hal buruk yang akan menimpamu;hanya saja engkau kehilangan satu kesempatan untuk menyemarakkan hari seseorang dengan pesan ini!!!Jangan hitung tahun-tahun yang lewat, hitunglah saat-saat yang indah &. Hidup tidak diukur dengan banyaknya napas yang kita hirup;Melainkan dengan saat-saat di mana kita menarik napas bahagia
~~~~
Biasakan ? terima email macam ni.... mula2 seronok baca.... last-last kat ending....ada arahan lain plak...
~Just for fun~

21 April 2010

Ada Apa Dengan KAWAN?

Salam ... jumpa lagi dalam hari yang sama tetapi berlainan entri... kenapa... ??? sendiri jawablah...entri ni berkaitan satu e-mail yang telah lama diterima dan dah lam jugaklah dalam folder ... so hari kira macam proses 5S juga... iaitu sisih, susun, sapu, seragam dan sentiasa amal... kat sini Aye ambik konsep S pertama iaitu sisih ... keluarkan yang tak perlu... (nak delete fail la nih)....So ini lah cerita nya... baca ya... nak copy pun tak per...
~~~~~~~~~

*  kata mak, KAWAN tu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang.......

*  kata abah, KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit.....

*  kata atuk, KAWAN tu seperti air, terus mengalir..... 

*  kata nenek, KAWAN tu bak bulan, dipuja dan disanjung tapi nun jauh di sana....

*  kate sedare, KAWAN tu macam makanan, kawan makan kawan!!... KMK…

*  kata abang, KAWAN tu seperti lembu, mengikut saje ape dikata........ 

*  kata kakak, KAWAN tu tak ubah macam durian, bau je busuk tapi sedap dimakan....

*  kata adik, KAWAN tu macam biskut, sekejap ade sekejap takde....... 

*  kata aku, KAWAN Tu tak kisahlah camner…  walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTI LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!!  dia tetap kawan... tau tak sebab ape???  sekali aku dah kawan ngan dia  selamanye dia tetap kawan aku…

~~~~~~~~~~~~~~
itulah ceritanya.... so... siapakah KAWAN anda... dan siapa pula ANDA kepada KAWAN anda....

Amalan Terbaik Dalam Hidup (Siri 5)

Assalamualaikum, salam sejahtera.  Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah S.A.W.

Berikut adalah rentetan amalan yang terbaik dalam hidup untuk panduan dan amalan serta ingatan untuk diri yang sering alpa.
41. Sesiapa yang sering mengamalkan berselawat pada setiap hari, ALLAH akan bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka-sangka baginya.

42. Selalu memilih yang lebih mudah. Hadith: Mudahkan sesuatu & jangan kamu sukarkannya - Muttafaq Alaih

43. Berdiri apabila melihat iringan jenazah. Hadith: Apabila kamu sekalian melihat jenazah ( yang diusung ), maka berdirilah ( sbg tanda penghormatan ) - Muttafaq Alaih

44. Ulamak berpendapat, sesiapa yang amalkan selawat saban hari tak kira berapa hitungannya, InsyaALLAH dihindarkan daripada taun & wabak penyakit berbahaya yang lain

45. Bersujud syukur jika dapat khabar gembira. Nabi sering melakukannya ketika beroleh khabar yang menyenangkan sebagai tanda syukur hamba terhadap ALLAH - Abu dawud

46. Membaca selawat 1000 kali selepas Solat Hajat dua rakaat mampu menghilangkan keresahan, rasa dukacita serta dikabulkan ALLAH akan hajatnya

47. Beri salam hingga tiga kali sahaja. Bahawasanya Nabi ( apabila mendatangi rumah sahabat ) beri salam hingga 3 kali - Bukhari. Jika salamnya tak berjawab, beliau beredar

48. Menurut para ulamak, sesiapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan yang baik, maka berselawatlah sebanyak 10 kali setiap selesai solat Maghrib

49. Melakukan pekerjaan rumah. Hadith: Bantuan terhadap isterimu itu adalah sedekah-Ad-Dailami

50. Para ulamak berpendapat, ALLAH sempurnakan hajat yang baik bagi orang yang senantiasa berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari, di ikuti dengan usaha yang berterusan.
Wallahu a'lam

Punca kesusahan

Kesusahan hidup di dunia ini berpunca dari diri sendiri kerana tidak mahu menerima hakikat perjalanan yang hakiki, sebaliknya mengikut jejak orang yang salah/engkar kepada Tuhan di dalam mencari bukti

20 April 2010

CEO Coca Cola Speech

Something to ponder, share and remember...

Hidup Untuk Memberi

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Selawat serta salam buat junjungan mulia  Nabi Muhammad S.A.W
Hidup Untuk Memberi.  Dalam hidup kita sudah pastinya ada ruang untuk memberi selagi masih hidup... hatta kiranya kita sudah meninggalkan dunia yang fana ini... kita masih memberi... ??? Kenapa tak percaya? Bukankah ilmu yang manfaat yang kita tinggalkan itu adalah suatu pemberian kepada insan yang masih hidup...

Dari pengamatan aye, macam-macam kaedah dan cara untuk memberi... cuma sebutan dan pemahaman yang membezakan.  Sebagai contoh menunaikan janji juga boleh dikatakan sebagai memberi.  Kerana apabila kita berjanji kita telah membuka ruang untuk memberi, dan ruang itu hanya akan terisi setelah kita menunaikan janji dan secara tidak langsung janji yang telah kita tunaikan itu mampu memberi kesenangan kepada orang yang telah dijanjikan...

Memberi atau Pemberian itu tidaklah bermakna hanya dengan wang ringgit sahaja, ia mampu merangkumi senyuman, tenaga (usaha), doa dan ucapan yang baik-baik ... dan banyak lagi.

Ada Acer Aspire One percuma di sini

16 April 2010

Nasihat Terbaik Seorang Ayah

(Gambar hiasan - Tiada kaitan dengan cerita atau pemilik blog ini - Maaf)










Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

(hmm... pejam mata dan tiada kaitan juga dengan entry terdahulu... tehehehe) Kalau pejam mata macam mana nak baca...

INSYALLAH UNTUK HATI-HATI YANG SEJAHTERA.. SEMOGA MENDAPAT SEDIKIT IKHTIBAR DAN INGATAN UNTUK DIRI INI YANG SERING ALPA..

Seorang gadis kecil bertanya kepada ayahnya, "Abi, ceritakan kepadaku tentang wanita sejati"
Sang ayah pun menoleh kemudian tersenyum....... Anakku,
*  Seorang wanita sejati BUKANlah dilihat dari kecantikan PARAS wajahnya, MELAINKAN dari kecantikan HATI yang ada di baliknya.....
*  Wanita sejati BUKAN dilihat dari BENTUK TUBUHnya yang mempesona, MELAINKAN dilihat dari sejauh mana ia MENUTUPI BENTUK TUBUHnya.....
*  Wanita sejati BUKAN dilihat dari begitu BANYAKNYA kebaikan yang ia berikan, MELAINKAN dari KEIKHLASANNYA memberikan kebaikan itu......
*  Wanita sejati BUKAN dilihat dari seberapa INDAH LANTUNAN SUARANYA, MELAINKAN dari apa yang SERING MULUTNYA BICARAKAN....
*  Wanita sejati BUKAN dilihat dari keahliannya BERBAHASA, MELAINKAN dari bagaimana CARA ia BERBICARA...

Sang ayah diam sejenak sembari melihat ke arah puterinya.
"Lantas apa lagi Abi?" sahut puterinya......

Ketahuilah puteriku...
*  Wanita sejati BUKAN dilihat dari KEBERANIANNYA dalam BERPAKAIAN, MELAINKAN sejauh mana ia berani MEMPERTAHANKAN KEHORMATANNYA.......
*  Wanita sejati BUKAN dilihat dari KEKHAWATIRANNYA DIGODA orang di jalan, MELAINKAN KEKHAWATIRAN DIRINYAlah yang MENGUNDANG ORANG JADI TERGODA.....
*  Wanita sejati BUKANlah dilihat dari seberapa BANYAK dan BESARNYA UJIAN yang ia jalani, MELAINKAN sejauh mana ia MENGHADAPI UJIAN itu dengan penuh rasa SYUKUR.....
dan ingatlah...
*  Wanita sejati BUKAN dilihat dari SIFAT SUPELNYA DALAM BERGAUL, MELAINKAN sejauh mana ia bisa MENJAGA KEHORMATANNYA DALAM BERGAUL......

Setelah itu sang anak kembali bertanya,
"Siapakah yang dapat menjadi kriteria seperti itu Abi?"..........
Sang ayah memberikannya sebuah buku dan berkata, "TELADANILAH MEREKA!"
Sang anak pun mengambil buku itu dan melihat sebuah tulisan "ISTERI-ISTERI RASULULLAH"

----
Sungguh, sebaik-baik teladan bagi para muslimah adalah isteri-iateri Rasulullah SAW...

sumber gambar 







~~~~~~

Apa Yang Difikirkan?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, semoga hari ini lebih baik dari semalam, hari esok lebih baik dari hari ini dan hari semalam jadikan panduan dalam menelusuri hari-hari yang mendatang.  Perubahan dalam diri ke arah kebaikan dan jauhi keburukan...
~~~~~
Dah beberapa hari tak buat entry... ayat skema kan?...Tapi itulah hakikatnya last entri berkaitan contest Hidup Untuk Memberi, anjuran Denaihati dan hadiah yang ditawarkan bukanlah calang-calang hadiah.  Memiliki laptop terutama acer aspire one menjadi idaman semua orang, terutamanya secara percuma.  So, bagi blogger yang mempunyai impian sama macam aye (ewahhh!), jom lah sertai contest ni... nak join contes ni taklah susah, seperti yang diterangkan dalam entry terdahulu dan kalau nak lebih faham pergi ke blog Denaihati...
~~~~~
Dah beberapa hari tak buat entry... macam2 idea datang mencurah2 dan lajunya mengalir keluar macam air terjun juga mencurah-curah terjun pergi.... perghhhh... akhirnya idea yang berlambak-lambak.... mengalir keluar juga... yang sedihnya bukan turun ke entry nih... tapi nampak macam terawang-awang di ruang angkasa... hingga akhirnya aye nampak idea tu macam jatuh ke entry blogger lain.... just for sharing... sedih kan?  Yang paling sedih sekali.... entry ni... macam takder apa-apa untuk dikongsikan... Maaf kepada semua andai entry ini mungkin yang terakhir..... untuk bulan ini atau juga tahun ini...andai masih ada peluang...

12 April 2010

Acer Aspire One untuk ANDA miliki percuma (Hidup Untuk Memberi)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

ANDA ingin menang hadiah laptop Acer Aspire One? Denaihati dengan semangat Hidup Untuk Memberi menyediakan bukan satu tapi 2 buah laptop Acer Aspire One untuk dimenangi oleh blog yang layak... Contest ini terbuka kepada semua blog yang ada di dunia ni (forum, kumuniti dan website tidak layak).

Hanya tiga sahaja syarat yang dikenakan kepada blog yang berminat untuk menang Acer Aspire One:

1. Mendaftar untuk menjadi peserta dengan membuat entri bebas tentang contest dan tinggalkan komen penyertaan diruang komen, link penyertaan di CommentLuv dan jangan lupa masukkan ayat saya tahu contest “Hidup Untuk Memberi“ dari blog yangbaik (http://yangbaik.blogspot.com)

2. Follow @ http://twitter.com/denaihati

3. Follow @ http://facebook.com/denaihati

syarat selanjutnya... anda boleh baca di blog denaihati

Sponsor contest iaitu:
1.  www.alansarproperties.com
2.  www.xztly.com , dan
3.  Anisha Online Mall

Tarikh Tutup contest ini adalah pada jam 11.59 pm, 31/12/2010 (lama lagi weh... cepat lah join).  Pemenang akan diumumkan 2 minggu selepas tarikh tamat contest.

Sponsor contest
1. http://www.alansarproperties.com/ : Sedia menjual lot banglo/banglo sekitar Selangor dan Kuala Lumpur.
2. http://www.xztly.com/ : Organising or managing communications, campaigns and events.
3. Anisha Online Mall : Pemborong stokin wudhu Malaysia

(Kepada individu dan syarikat yang berminat untuk menjadi sponsor contest ini, sila berhubung terus seperti tertera dibahagian pertanyaan)

Boleh bertanya terus melalui ruang komen, twitter@Denaihati, facebook@Denaihati atau tinggalkan pesan di contact. Jangan lupa untuk lawat blog Denaihati untuk melihat update terbaru.
~~~~~
1.  saya tahu contest “Hidup Untuk Memberi“ dari blog Denaihati dengan sendirinya kerana aye adalah followernya 
2.  Aye amat berharap juga kalau boleh dapat Acer Aspire One, boleh berbagi ngan hubby Aye... taklah berebut dengan dia bila nak buat kerje...
~~~~~

9 April 2010

Denaihati Menutup Contest Hidup Berani Untuk Gagal

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Hari ini setelah hampir 5 bulan contest HBUG (Hidup Berani Untuk Gagal) dilancarkan dan keputusan penuh telah pun dikeluarkan pada 18/2/2010.  Bagi aye contest ini memang penuh dengan cabaran dan keberanian (berani ker???).  Dan... untuk pertama kalinya entri aye bagi contest ini telah tersenarai dalam 28 entri terbaik, walaupun tidak tersenarai sebagai pemenang... jadi to 28 pun jadik lah...
Untuk pengetahuan kawan-kawan blogger aye, Denaihati dijangka akan mengadakan contest baru yang bakal diumumkan (dalam masa terdekat).  Kepada yang berminat jangan lupa ikuti perkembangannya dari masa ke semasa...

7 April 2010

Doa buat sahabat ... (anggaplah aku yang terlupa)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.  Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Ya Allah ...
Panjangkanlah umur sahabatku. Kurniakanlah kesihatan yang baik padanya,

terangi hatinya dengan nur pancaran iman. Tetapkanlah hatinya, perluaskanlah rezekinya, dekatkanlah hatinya kepada kebaikan,

jauhkanlah hatinya pada kejahatan, tunaikanlah hajatnya baik hajat dalam agama,dunia dan akhirat .....

Ya Muhaimin ...
Jika dia jatuh hati izinkanlah dia menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu agar tidak terjatuh dia dalam jurang cinta nafsu ....

Jagalah hatinya agar tidak berpaling daripada melabuhkan hatinya pada hati-Mu.

Jika dia rindu, rindukanlah dia pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.

Ya Allah ...
Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh dlam perjalanan panjang
menyeru manusia kejalan-Mu.. jika kau halalkan aku merindui sahabatku,
janganlah aku melampaui batas sehingga melupakan daku pada cinta hakiki,
rindu abadi dan kasih sejati hanya untuk-Mu.

Ya Allah ...
kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan, kecemerlangan dan hidayah dari-Mu dalam menempuh cabaran serta liku-liku hidup di dunia dan di akhirat kelak ... insya-Allah

6 April 2010

Nak berehat... kononnya kat Hotel Casuarina @ Residence Hotel @ Hotel UiTM jer...

Assalamulaikum dan salam sejahtera.  Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah S.A.W.

Entah dah berapa kali bilang mau berehat
Hari ini untuk kali ke berapa bilang lagi
Semalam terfikir mau berehat

Mau berehat di Hotel Casuarina...
tak pernah pergi lagi... cuma lalu jer... (malu tak?)
Macam mana hiasan dalamannya... teringin juga nak tengok

Rehat di Hotel UiTM... okey gak kan
Pernah dahulu pergi ke Hotel UiTM
banyak kali juga.... 3 @ 4 kali jer
untuk kursus dan juga untuk interview
Kali terakhir kerna jemputan makan tengahari
Makan tengahari jer..

Residence Hotel @ Uniten Bangi
ini pelan nye...

Pernah pergi kat situ Julai tahun 2009
Kursus kat sana... best juga
dapat jumpa kawan baru

Rehat disitu?... Buat masa ni belum terfikir lagi
Kerana mau tumpu pada kerja yang belum selesai
Sebenarnya.... itu semua cerita lalu yang telah lepas
terkenang-kenang kerana sekarang ni.... kerja.... kerja.... kerja
bila ada masa free... kita ke sana.... dengan keluarga...


5 April 2010

Salahkan Aku ... Atau Aku Salah Faham

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Salawat dan salam buat Rasulullah S.A.W dan sahabat2 nya serta ahli keluarganya.
Pertama sekali kalinya.... Aye nak mohon maaf bebanyak kat seseorang kerana keterlanjuran aye bagi komen kat blog dia... maaf terbuka nih...

aye nak stori skit tentang entri kali ni
Entah tak tau ... itu aye skema
Macam mana cerita nya rajin sangat dok terjah blog orang ... dah tu siap bagi komen lagi... silap-silap tuan punya blog tu macam tak sudi plak...
Pagi ini... buka blog dapat mesej ... lebih kurang kalau ikut kefahaman aye yang cetek ni...macamlah pemilik blog tu tak sudi atau tak suka aye bagi komen kat blog dia...
Sebenarnya tujuan aye bagi komen tu cuma untuk berkongsi sebab entri yang dia buat tu macam ada kaitan dengan satu entri yang aye buat...

dibawah adalah petikan pesanan berkenaan. 
Tu la.... laser sangat kan... dah kena sebijik.... toing

4 April 2010

Antara memberi dan bersedekah

Assalamulaikum dan salam sejahtera.  Salawat dan salam ke atas junjungan mulia Rasulullah s.a.w.
Ingatan buat diri yang sering alpa dan lalai. 

"Ketika bersedekah elakkan menghitung keperluan diri untuk jangka waktu panjang kerana sesungguhnya ajal maut itu di tangan Allah"

"Bersedekahlah semasa diri masih muda, sihat dan bertenaga.  Di situ terkandung rahmah Allah yang sangat besar.  Elakkan bersedekah apabila tiba di hujung usia atau ketika sedang sakit"
 *~~~*
Semoga tidak lagi melupai setiap nadi yang berdenyut itu adalah kurniaan Allah yang Maha Agung

3 April 2010

Jurnal kata kunci dari analitik nuffnang


Assalamulaikum dan salam sejahtera.  Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Dalam hidup ini walau sehebat mana sekalipun pemikiran kita atau pakaian kita atau kekuatan kita... ada masa dan ketikanya kita perlu bertanya dan perlu juga minta bantuan dari orang lain.
 ~~~~~~~~~~
Maksud taqarrub:  berkaitan dengan amalan baik yang dilakukan untuk mendekatkan diri kita dengan Ilahi.
rostrum boleh laras atau design rostrum tidak terdapat rasanya di hrgroup2u
 3 amalan baik yang akan terus hidup walaupun setelah kita meninggal dunia; doa anak yang soleh, amal ibadat yang dilakukan semasa hidup dan derma atau sumbangan yang ikhlas kerana Allah
Alasan cuti untuk menguruskan hal-hal peribadi bersangkutan urusan keluarga tetapi tempoh cuti itu tidak dikira sebagai terputus hubungan dengan tugas rasmi
minuman kegemaran rasulullah adalah susu kambing
ada pendapat mengatakan orang yang gigit kuku tidak mempunyai pendirian yang teguh, Betul ke?
peta surau nur ikhwan rawang - boleh cari kat google maps
amalan 5s di pejabat untuk memudahkan kerja dan sebahagian daripada Total Quality Management
penolong pengurus asrama baru pluitm - belum tahu lagi kerana sekarang ni tugas-tugas berkenaan masih lagi dipangku oleh Penyelia Asrama Kanan
buruk kah nigina hanya kerana mencari kain cross stitch di kuala lumpur ?
pembinaan rostrum di sekolah?
apa lagi na o mei bagi alasan cuti hanya kerana mencari kaedah untuk melupakan seseorang
minuman kegemaran rasulullah sudah pasti susu kambing
alasan terbaik untuk bercuti perlu difikirkan sendiri  dan carilah alasan yang terbaik supaya tidak menjejaskan prestasi
blous na-o-mei mungkin ada kat Butik Nep
jurnal penderhakaan terhadap orang tua - anak yang derhaka kepada kedua ibu bapa tidak akan dapat masuk syurga hatta cium bau syurga juga tidak dapat
kau ratna ku - itu lagu nyanian Roi
ninieaziane1009 - tidak pula dikenali, adakah itu alamat e-mail atau nama kat facebook?
yang terbaik dalam hidup ini adalah menjadi anak yang soleh dan sahabat sejati
alasan cuti lagi tidak mungkin akan menjadi teladan yang baik
apa makna ukhwah andainya persahabatan itu bukan kerana Allah dan persahabatan yang dibina tidak dipelihara dengan baik
~~~~~~
edisi entri mati akal
~~~~~~

April Giveaway by zie fauzi

entry melekat oleh teratak kasih zie fauzi bagi bulan April 2010

Assalamulaikum dan salam sejahtera,
SYARAT-SYARAT penyertaan baca kat Teratak Kasih zie fauzi
~~~~~~~~~~
Aye tahu mengenai giveaway ni dari blog mama syafi
~~~~~~~~~~~~~

2 April 2010

Antara amal & usaha dan fikiran & naluri

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Salawat dan salam ke atas junjungan mulia Rasulullah s.a.w.

"Segala amal dan usaha di dalam hidup adalah didorong oleh fikiran dan naluri.  Di dalam naluri itu ada pertimbangan antara buruk dan baik, cantik atau keji"


~~~~
Catatan aye:
setiap manusia dikurniakan akal untuk berfikir dan nafsu itu hanyalah sebagai alat untuk kita menggerakkan fikiran kita bagi memilih dan membuat pilihan yang terbaik dalam hidup.
Walaupun kadang-kadang dan ada ketikanya 'mati akal' itu bukan bermakna tiada pilihan lain

Haruskah kecewa bila dikecewakan oleh orang yang mengecewakan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Salawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w.
Kecewa?
Rasa kecewa atau sedih kerana dikecewakan
Kecewa!
Untuk apa kecewa itu
Siapa kita untuk rasa kecewa?

Kecewa...
kerana tak sangka
buah cempedak jadi nangka
hahahahaha.... ketawa

kecewa kerana tak sangka orang selama ini yang dipercayai
(walaupun memang tak berapa nak percaya tapi dipaksakan juga untuk percaya,
kerana manusia bisa berubah dan tak mungkin selamanya begitu...)
sekali lagi mengecewakan

adakah kerana tak sengaja
atau kerna ada sebab lain

Biarlah... dia dengan dunianya
(Namun hati kecil ini sentiasa berharap sikapnya akan berubah
menjadi insan yang lebih baik)
Semoga hidupnya akan lebih baik dari sekarang
tanpa sebarang bencana berat yang menimpa...
biarlah kesedaran itu lahirlah dari kehendaknya sendiri
bukan kerna peristiwa lain yang tidak diingini
~~~~~
Kecewa kita tidak ke mana kerana sebesar manapun rasa kecewa itu
Pasti terubat bila kembali menghadap Ilahi

1 April 2010

Apa akan jadi dengan anugerah cemerlang .... bila cemerlang tiada lagi...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Salawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabatnya serta ahli keluarganya.
Mungkin juga bermula dengan entri kali ini ... atau mungkin juga sudah ada dalam entri yang lepas tetapi aye terlupa (Manusia mudah lupa).  Setiap entri perlu dimulakan dengan salam dan salawat ke atas Rasulullah s.aw.  'Peraturan' ini adalah untuk ingatan aye ... kerana aye pernah terbaca dalam satu artikel mengenai keperluan memulakan setiap penulisan dengan salawat ke atas Rasulullah (jika Aye salah... mohon diperbetulkan).  Aye faham apa yang dimaksudkan adalah setiap penulisan yang bertujuan untuk kebaikan ummah dan bukan untuk perkara yang 'lagha' (sia-sia).  Justeru itu, setiap penulisan kita (aye) hendaklah bukan atas perkara yang sia-sia... mungkin juga ada sikit... aye tak dapat nafikan kerana aye manusia biasa dan masih belajar dan akan terus belajar.

Mengapa cemerlang?

Terdetik seketika di dalam benak fikiran .... apa perlunya cemerlang
bukan bermakna tak suka atau menafikan perlunya cemerlang
Suatu ketika ketika belum mendapat anugerah cemerlang
setiap orang berlumba-lumba melakukan kerja yang terbaik
kerana ada anugerah cemerlang
tak dinafikan juga... ada insan yang memang sentiasa melakukan terbaik
kerana dia memang insan cemerlang
namun mengapa... bila insan itu mendapat anugerah cemerlang
dia seolah dicemuh atau dikritik... kononnya kerja untuk anugerah...
susahkan hidup ini?...atau memang suka menyusahkan hidup

Kita tidak selamanya leka...
biarlah insan itu dengan anugerah cemerlangnya
Kita akan dapat anugerah itu ... dengan usaha kita sendiri

Namun (menung seketika) .... bila dah dapat anugerah itu
Baru terfikir cemerlangkah aku???
Baru terfikir... susah rupanya bila dah dapat anugerah ini...
Prestasi dinilai setiap masa... seolahnya insan itu sudah cukup sempurna
sempurna kerana telah terima anugerah cemerlang

Terfikir juga.... cemerlang tetap cemerlang... laksanakan amanah tugas dengan penuh dedikasi....
~~~~