FOLLOWER

20 Mei 2010

alahai ceplos ke air buah...

Assalamualakum dan salam sejahtera

Berbelah bagi jugak nak bagi salam ke tidak untuk entry kali ini
sebabnya bukanlah nak buat cerita yang menarik tapi berkaitan ceplos...

apa itu ceplos?... hmmm aye pun tak tahu
pernah juga tengok cerita tu... kat TV9
tapi tak lah kisah sangat... anak2 pun tengok juga...
bila tiba bab gaduh2 ... masing2 mula menyempit... nak menyorok... takut...
budak-budak...
walaupun kisahnya dah berakhir... taklah lama sangat...
tapi ingatan mereka masih kuat...
dan kata orang-orang tua budak2 boleh nampak apa yang kita tak nampak...

nak dijadikan cerita ... satu petang lepas waktu pejabat kami sekeluarga keluar ... kononnya sekadar nak jalan-jalan makan angin jer... nak makan ... semuanya baru lepas makan...tiba-tiba anak sulung (Alif) nak kador hajat (buang air kecil)... kat sekolah cikgu ajar cakap nak kador hajat... so Alif pun cakaplah... tak kisah...benda baik kan..
berbalik kepada cerita asal, oleh kerana dah nak kador sangat tak sempat nak sampai rumah so... kami singgah kat satu tandas awam... berdekatan dengan tempat makan (medan selera la...) alif dan ayahnya pergi ke tandas... aye dan Diena tunggu jer dalam kereta.. mata dok melilau cari tempat makan plak... (hmmm perut dah rasa lapar... huhuhu)

keluar dari tandas alif kata nampak ceplos... ha... terkejut juga... tapi buat selamba jer..ceeee... ikuti perbualan kami (sepanjang perjalanan menuju ke tempat makan)

alif:  umi, dalam tandas tadi alif jumpa ceplos..
umi:  betulke, ayah?
ayah:  betul la tu... (selamba)
umi:  ceplos buat apa?
alif:  ceplos ada 2, satu jahat satu baik...
umi: (hairan lagi)... ceplos jahat buat apa?
alif:  ceplos jahat tu kacau alif... pastu ceplos baik... diam jer
ayah:  lain kali kalu jumpa ceplos ke hantu ke... kalau dia kacau alif.. cakap kat dia jangan kacau alif...
alif:  (angguk kepala)
umi:  ceplos tu besar mana?
alif:  kecik dari alif... kecik lagi dari adik (Diena)
ayah:  hmmm.... toyol la tuh...
umi:  dah la... nak makan la nih...

sampai meja makan, alif awal2 lagi order air buah... ingatkan nak fresh oren ke ... rupanya laici kang... huhhh... tinggi seleranya... habis semangkuk.

sepanjang masa makan, tak pulak disebut apa2 tentang ceplos tu... cuma balik rumah alif sambung cerita pulak kat bibik... risau juga kot-kot tidur malam mengigau ... ye lah dah kena sakat dengan ceplos... tapi Alhamdulillah... tak der apa plak...ceplos ceplos....

sempurna separuh jalan

Assalamualaikum, selamat sejahtara dan selamatlah semuanya

Pagi-pagi nih ... belum ada idea lagi... so nak kongsi sepatah dua kata dari email yang diterima

"Mendapat isteri ibarah telah sempurna separuh daripada perjalanan agama dan yang separuh lagi perlulah dicari bukan berdiam diri menikmati keseronokan suami/isteri"

Hmmm.... ada faham ka?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...