FOLLOWER

13 Julai 2010

Siapa suka lari?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ada apa dengan lari?

Lari puyuh jalan kontang,
Tetak dengan batang kemudi;
Darilah jauh abang pun datang,
Meraikan tuan yang baik budi.

Dari mana mula dikejar,
Rusa lari tepi perigi;
Guru mana tuan belajar,
Cuba hadap sekali lagi.

Ayam ditambat juragan Mamat,
Terbang lari waktu fajar;
Biarlah lambat asal selamat,
Tidak lari gunung dikejar

(sumber)

cukuplah dulu 3 kerat pantun di atas untuk memberi gambaran mengenai lari.

Sejak kebelakangan ini kita sering mendengar cerita dan berita tentang orang lari dari rumah, terutamanya remaja.  Mengapa lari? Takutkan apa? apa yang dikejar?
Entah apa yang dikejar, entah apa yang ditakutkan. 
Bukankan di rumah lebih selamat, kalau tak selamat larilah ke Balai Polis berhampiran?
tak perlu lari dengan orang yang belum tentu boleh menyelamatkan kita... macam penceramah la plak

Mengapa Remaja Yang Suka Lari Dari Rumah?
Remaja? 
mengapa remaja yang digembar-gemburkan?
siapa saja suka lari kan?
macam gambar kat bawah nih...macam pakcik sorang tu... suka gak lari
Sebagai orang yang pernah remaja,
boleh lah nak kata faham dengan perasaan dan gejolak jiwa remaja
tapi yang tak paham kenapa mesti lari.

sebab suasana rumah tak selesa?
nak selesa macam mana?
kalau tak selesa... cuba cari jalan selesakan ikut selera kita...
tapi ingatlah batasan agama, adat dan resam hidup...

sekian...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...