FOLLOWER

7 Ogos 2010

Tatkala tibanya bulan Ramadhan!

Assalamualaikum,

Ramadhan semakin dekat...

Kita akan menerima kunjungan bulan Ramadhan yang dinanti-nanti. Bulan yang menyediakan segala kebaikan, dilimpahi dengan segala kemuliaan, dihiasi dengan segala ketaatan, bulan manusia membangunkan diri mereka demi mengejar nilai TAQWA


Telah diriwayatkan, tatkala tibanya bulan Ramadhan, Rasulullah s.a.w akan mengingatkan para sahabat telah erti dan nilai bulan yang mulia ini. Semuanya adalah untuk mengingatkan kita agar mengambil peluang yang diberikan oleh Allah ini. Misalnya di dalam sepotong hadith, Baginda s.a.w. bersabda yang bermaksud:

Wahai sekalian manusia. Telah datang kepada kamu Ramadhan. Bukan yang penuh keberkatan. Bulan yang difardhukan ke atas kamu oleh Allah ‘Azza wa Jalla puasanya. Di bulan itu pintu Syurga dibuka, pintu neraka Jahim ditutup dan para Syaitan dirantai. Padanya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang terlepas peluang meraih rahmat ini, maka sesungguhnya dia itu hakikatnya diharamkan dari rahmat Allah. [Hadith riwayat al-Nasaai]

"ADA 7 golongan manusia yang kelak akan memperolehi naungan Allah subhanahu wata'ala (SWT) ketika tiada naungan yang lain kecuali naungan-Nya. Salah satu dari 7 golongan itu, kata Rasulullah Shallahu 'alaihi wa sallam (SAW) sebagaimana diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah, adalah PEMUDA YANG TEKUN BERIBADAH".

Kata orang, masa muda adalah masa yang paling indah. Ketika itu tubuh masih tegap, kulit masih mulus, wajah masih menawan, tenaga masih kuat, keinginan masih menggunung, emosi masih meledak-ledak.

Kebanyakan pemuda merasa sayang bila masa itu lewat begitu sahaja tanpa "menghiasinya" dengan berbagai kesenangan duniawi. Pikir mereka, masa muda tak akan terjadi 2 kali. Kelak, jika sudah tua, barulah bertobat.
 
Sumber:  Ustz Md. Azmi Sukaimi, UiTM Perak
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...