FOLLOWER

14 Ogos 2010

Siapa Ibnu Batutta

Assalamualaikum dan salam Ramadhan,

Siapa Ibnu Batutta?

Sedikit pengenalan yang disedut dari ms.Wiki:
Abu Abdullah Muhammad Ibn Battuta (Bahasa Arab: أبو عبد الله محمد ابن بطوطة) (lahir 24 Februari 1304 - 1369) merupakan seorang Berber Maghribi dari golongan Muslim Sunni. Beliau merupakan cendiakawan dan ulama Mazhab Maliki, dan kadang-kalanya berkhidmat sebagai Qadi atau hakim. Walaubagaimana pun beliau tersohor sebagai penjelajah dan pengembara dan menulis mengenai pengembaraanya selama hampir 30 tahun merangkumi lebih kurang 117,000 km. Penjelajahannya meliputi daerah yang sekarang merupakan Afrika Barat hingga ke Pakistan, India, Maldives, Sri Lanka, Asia Tenggara dan China, jarak yang jauh lebih hebat dari Marco Polo yang hidup hampir seera dengan beliau.


Berikut pula sedikit petikan yang diambil dari Utusan Online mengenai rancangan Animasi Ibnu Batutta di TV2:

ANIMASI Ibn Batutta diterbitkan khusus untuk tontonan kanak-kanak sempena bulan Ramadan ini.

Hasilnya lahirlah sebuah program animasi Islamik, Ibn Batutta khusus untuk tontonan kanak-kanak sempena bulan Ramadan ini. 

Ditayangkan pada setiap hari Ahad pukul 9 pagi, Ibn Battuta dapat ditonton menerusi saluran Dunia Ria, TV2.

Sepanjang 13 episod, Ibn Battutta mempunyai tarikan yang berbeza berbanding animasi-animasi sebelum ini.

Episod Animasi berbahasa Melayu ini, mengisahkan Ibn Batutta anak kepada seorang Qadi terkenal di Maghribi yang ingin mencari pengalaman hidup dengan mengembara.

Keinginannya ditentang hebat oleh ayahnya kerana mereka bukanlah dari golongan pengembara.

Dengan semangat Ibn Battuta, ayahnya terpaksa mengalah, namun Ibn Battuta diminta ayahnya berhijrah ke kota Mekah terlebih dahulu.

Pelbagai rintangan dan cabaran terpaksa ditempuhi Ibn Battuta dalam penghijrahannya ke Kota Mekah mengajar Ibn Battuta tentang kehidupan.

Antara episod-episod menarik animasi Ibn Battuta bermula dari Tangiers iaitu kisah serpihan peta Al-Idrisi peninggalan dari zaman pemerintahan Roman menyebabkan Ibn Battuta sanggup menggadaikan cincin dan harta pusaka demi memiliki peta yang mempunyai pelbagai misteri.

Tanpa pengetahuannya, seorang waris hartawan yang bernama Dzofrullah juga ingin memiliki peta tersebut semata-mata untuk memperoleh kemasyhuran dan kegemilangan.

Saksikan keindahan siri animasi pengembaraan Ibn Battuta di lokasi berbeza yang penuh mendebarkan serta memberi pengajaran dan mesej buat anak-anak anda sempena bulan Ramadan ini hanya di TV2.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...