FOLLOWER

25 Ogos 2010

mengapa zalim kepada diri sendiri

Assalamualaikum dan salam Ramadan,

Zalim... satu perkataan yang memberi erti yang mungkin mendalam dalam hidup kita seharian.  Bila bercakap tentang zalim... tak lari dari macam-macam perbuatan kejam sama ada atas diri sendiri atau orang lain.

Mengapa zalim @ kejam kepada orang lain?  Tak ingatkah kita suatu masa kezaliman itu akan dibalas juga... mungkin bukan sekarang atau bukan orang yang sama tetapi orang lain, atau juga 'benda' lain dan lebih zalim lagi kezaliman itu datang dari diri sendiri...

Ha?... ya zalim dengan diri sendiri... mengapa pulak?  Contoh jer la erkkk... mangsa mercun... kekadang bukan orang lain punya pasal... tetapi diri sendiri... dah beberapa kali diingatkan, degil jugak nak main mercun... heee ... apa lah yang aye bebel nih hah...macam nih kalau dah main mercun luka dan mencederakan diri sendiri, bukan zalim pada diri sendiri tu namanya... dah nasib kan... lu pikir lah dan kalau kita yang main mercun terkena pada orang lain hingga cedera dan sengsara tu la namanya zalim pada orang...

dah la tak nak bebel panjang2... bacalah maksud petikan hadis kat bawah ni berkenaan zalim.

Untuk ingatan kepada diri sendiri juga...

"Waspadalah terhadap perbuatan kezaliman karena kezaliman adalah kegelapan di hari kiamat. Jauhilah kekikiran karena kekikiran telah membinasakan orang-orang sebelum kamu, mengantarkan mereka kepada pertumpahan darah di antara mereka dan menghalalkan segala cara".



(HR Muslim)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...