FOLLOWER

23 Oktober 2010

Siapa paling dermawan?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

pernah dengar lagu yang pernah dinyanyikan oleh Herman Tino? pagi-pagi nih... nak berteka teki la pulak. Antara liriknya ... tangan kanan memberi sorokkan tangan kiri, lirik seterusnya tak berapa ingat...dah lama lagu tuh, masa aye kecik2 lagi... nanti ada kesempatan aye cari kat google... mesti jumpa lirik lagu tu...

Bila memberi jangan mengharap balasan, biarlah orang melihat kita sombong atau kedekut yang pasti kita tahu apa yang kita buat dan pastikan apa yang kita buat itu untuk kebaikan semua orang bukan untuk kebaikan diri sendiri

Namun ada ketikanya kita buat kebaikan nak sorok2, ada pulak kengkawan yang tak paham... buat-buat tak paham kot pi la heboh satu dunia ... kita dah buat itu dan buat ini
rasa macam hilang pulak pahala dan timbul pulak rasa malu tapi yang paling takut timbul pulak rasa riak semoga Allah sahaj yang melindungi dari sikap dan perasaan riak itu... walau apapun kebaikan yang kita buat itu antara kita dengan Allah, biarpun kawan kita tahu dan sau dunia tahu... diam-diam jerlah... buat dek jer.. tak jadi masalah kan?

Dan, ada ketikanya kita dah terbuat silap atau kedekut sikit, bila orang heboh... memang dah sah kita tak suka sebab rasa malu pun ada, jangan pulak timbul rasa suka sebab orang tahu kita dah buat salah.  Memanglah kita selalu dengan orang2 sekarang ada kata ... alah sikit jer tu, ada lebih lagi.. hehehe minta simpang malaikat 44 (pernah dengar ke ayat nih, aye mula dengan ayat masa tingkatan 2 dulu dari kawan2 sekolah, pernah juga tanya ustaz dan yang aye faham lebih kurang maksudnya 'Nauzubillah'... wallah hu a'lam).

~~~~~~~~~~~~~~
Sesungguhnya orang yang paling dermawan di dunia adalah orang yang menunaikan hak-hak Allah, walaupun orang lain melihatnya sebagai orang kikir dalam hal lain. Dan sesungguhnya orang yang paling kikir di dunia adalah orang yang kikir terhadap hak-hak Allah, walaupun orang lain melihatnya sebagai orang yang dermawan dalam hal lain.  (Wahab bin Munabbih)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...