FOLLOWER

7 November 2010

Lalai lagi dengan kemudahan yang ada

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Lalai lagi!  Kita sering lalai dan alpa dengan tugas dan tanggungjawab terhadap sesuatu perkara apabila kita tertalu tekun dengan sesuatu perkara yang lain.  Mengapa?  Kerana... mungkin juga kita ambil mudah dengan kemudahan yang telah diberikan atau dengan kebebasan yang telah ada. 

Apa yang perlu dilakukan?  Sentiasa beringat dan berwaspada dengan kemudahan yang diberikan dan beringatlah juga kesannya apabila kita tidak lagi ada kemudahan itu.  Bersediakah kita untuk hadapinya?  Kuatkah kita untuk berhadapan dengan situasi baru yang memang cukup baru ...

Sesekali teringat dan baru tersedar bahawa kemudahan dan kesenangan yang kita ada itu mungkin memang tidak lama dan tidak selamanya ia menjadi suatu kemudahan dan kesenangan kepada kita.  Mengapa?  Kerana sekiranya kita tidak bersyukur dengan apa yang ada... apabila kemudahan itu ditarik balik... saat itu akan terasa betapa berat dan susahnya... dan saat itu tidak berguna lagi sebarang sesalan, apa yang penting kerjasama dan berguna pada itu adalah kekuatan untuk menghadapi kehilangan itu.

~~~~~~~~~~~~~~~~
Salah satu bentuk kelalaianmu terhadap dirimu sendiri adalah Anda berpaling dari Allah, yaitu saat Anda melihat sesuatu yang dimurkai oleh-Nya, lalu Anda berlalu begitu saja tanpa melakukan amar ma'ruf nahi munkar karena takut kepada orang yang tidak bisa memberikan manfaat maupun mudharat bagi Anda. (Abu Abdurrahman al-'Umari az-Zahid)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...