Cari di sini

Memuatkan ...

Sabtu, 16 Julai 2011

Baca Yasin malam ini | Esok Nisfu Syaaban

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Dalam kita baru saja melepasi hari Isra' Wa Mikraj, esok kita pula bakal menyambut Nisfu Syaaban.

Berikut adalah amalan yang biasanya dilakukan pada malam menjelang Nisfu Syaaban iaitu membaca Surah Yasin sebanyak 3 kali.  Aturan yang biasanya dilakukan adalah seperti berikut:

1.  Pada bacaan Yasin pertama, niatkan memohon dipanjangkan umur untuk mentaati segala perintah dan menjauhi larangan-larangan Allah.  Kemudian diikuti dengan doa tertentu.

2.  Pada bacaan Yasin kedua, niatkan memohon keluasan rezeki yang halal serta diberkati.  Kemudian diikuti dengan doa tertentu.

3.  Pada bacaan Yasin ketiga, niatkan memohon ditetapkan iman yang sempurna sehingga meninggal dunia kelak dan diikuti dengan doa yang tertentu.

Selain daripada membaca Yasin, pada malam Nisfu Syaaban juga digalakkan mendirikan Solat Sunat Malam, beristghfar, berselawat dan berzikir.

Keterangan di atas dikutip daripada buku keluaran Darul Nu'man iaitu "Kelebihan Amalan Bulan Rejab Sya'ban Ramadhan", ditulis oleh Tuan Haji Johari Haji Alias.

Pada pendapat aye, tidak semestinya amalan berkenaan berhenti atau dilakukan pada malam nisfu Syaaban sahaja tetapi adalah baik kiranya dapat dilaksanakan juga pada malam-malam yang lain.  Semoga diizinkan.

Sekian adanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap komen dan pandangan anda amatlah dihargai. terima kasih kerana sudi memberi komen, semoga dapat membantu.