FOLLOWER

23 Februari 2011

Umpama menanam tebu di tepi bibir

Umpama menanam tebu di tepi bibir



Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,

Terima tebu dari jiran, tetapi tiada siapa yang boleh uruskan.  Kesian anak2 tak tau cara makan, ummi nak buat pun masih dalam pantang... tak buleh la pulak nak ketuk2 dan kerat2 tebu tu.  Ada pembantu pun kesian juga, semua nak harapkan dia.  Ayah pulak asyik sibuk dengan kerja. Sudahnya setelah tempoh pantang tamat.... tebu pun dah kering... nak buat macam mana lagik... tengok jer la...

apa kaitan pulak dengan tanam tebu di tepi bibir...tiada kan

macam nie... tanam tebu di tepi bibir tu maksudnya; manis mulut bercakap tapi hati lain macam cakap tak serupa bikin jugak...

~~~~~~~~~~~~

Lisan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, ia berbicara dan apabila dapat berbahaya, maka ia menahan diri.  (HR Bukhari dan Muslim)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...