FOLLOWER

6 Jun 2011

Ada masa perlu diam dan ada ketika perlu bercakap

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Pada masa-masa tertentu kita banyak idea untuk bercakap.  Ada masa juga kita tiada idea untuk bercakap...

Ada juga ketika kita bercakap orang tidak suka kerana kita bercakap perkara yang tidak perlu dan tidak sesuai dengan keadaan itu.

Ada juga orang tak suka kita bercakap kerana kita menegur perbuatannya...

Sedangkan menjadi tanggungjawab kita untuk menegur mana yang patut.  Tetapi tidak semua benda kita boleh tegur

Teguran kita kadang-kadang tidak boleh diterima oleh orang ramai atau seseorang kerana pada dia itu hak dia untuk membuat apa saja dan tiada kaitan dengan kita.

Sedangkan kita juga ada hak untuk menegur kerana perbuatannya itu mengganggu hak kita untuk hidup aman...

Untuk itu, kita perlu bijak untuk mentelaah pemikiran orang dan juga perlu mengetahui pada masa-masa tertentu kita tidak sesuai untuk bercakap... maka pada masa itu lebih baik kita diam... dan tegurlah dalam hati... hanya Allah sahaja yang mengetahui apa dalam hati kita dan apa juga tujuan perbuatan seseorang.

~~~~~~~~~~~~~
Apabila seseorang sedang berbicara dalam suatu majelis, kemudian timbul dalam dirinya rasa ta'ajub (berbangga diri) dengan pembicaraannya tersebut, maka hendaklah ia diam. Sebaliknya, apabila ia sedang diam dalam suatu majelis, kemudian timbul dalam dirinya rasa ta'ajub dengan diamnya tersebut, maka hendaklah ia berbicara.(Ubaidillah bin Abi Ja'far salah seorang ahli fikih dan ahli hikmah negeri Mesir pada zamannya)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...