FOLLOWER

7 Jun 2011

Bekal untuk perjalanan yang jauh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Cuti sekolah bulan Mei dan Jun 2011, masih ada lagi satu minggu.  Tentu banyak perancangan untuk bercuti bersama keluarga.  Kepada anak-anak kalau boleh sepanjang hari semasa cuti sekolah itulah mereka hendaklah berjalan dan kepada mak bapak pula kena tunggu hari minggu.  Mana kan tidak cuti rehat tahunan nak juga simpan untuk hari raya atau hari-hari kecemasan yang lain. 

Okey, bila bercerita tentang cuti sekolah tentu ada kaitan dengan perjalanan balik kampung atau bercuti di tempat-tempat percutian yang lain seperti tempat perkelahan atau tempat-tempat bersejarah seperti Zoo Taiping, Muzium, Tugu Negara dan juga Putrajaya serta banyak lagi.  Itulah antara tempat-tempat menarik untuk dikunjungi yang sering menjadi bahan perbualan di kalangan kita semasa 'muda' dulu-dulu.


Dan bila keluar bercuti, sebelum memulakan perjalanan pastikan kenderaan berada dalam keadaan baik dan selamat.  Bila dah naik kenderaan jangan lupa baca doa naik kenderaan.  Pastikan juga kesihatan pemandunya dalam keadaan baik dan stabil supaya tiada gangguan dalam perjalanan kelak.

Itu adalah antara rentetan cerita sebuah perjalanan manusia di dunia, selagi hayat dikandung badan.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beramalah kalian untuk akhirat kalian! Karena sesungguhnya barangsiapa yang beramal untuk akhirat, maka Allah akan mencukupi untuknya perkara dunianya. Perbaikilah amalan-amalan hati kalian, niscaya Allah akan memperbaiki amalan-amalan lahir kalian. Perbanyaklah mengingat kematian dan persiapkanlah bekal dengan sebaik-baiknya untuk menempuh perjalanan akhirat sebelum datang kepada kalian pemutus dan penghancur segala kelezatan (kematian).  (Umar bin Abdul Aziz)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...