FOLLOWER

7 Ogos 2011

Perlu cerita ke?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Dalam kehidupan seharian kita pasti akan tempuhi bermacam-macam peristiwa yang sedikit sebanyak akan mempengaruhi idea dan cara kita menulis dalam blog.  Setuju?

Dalam pada itu, adakah perlu semua yang kita tempuhi itu dilakarkan dalam blog?  Okeh kalau kita tulis peristiwa itu atau kejadian itu, apa pula persepsi kita terhadap pembaca atau pengunjung ke blog kita.  Tentu kita juga mengharapkan pengunjung dan terutamanya pembaca itu memberi komen dan ulasan mengenai cerita yang telah kita bawakan itu.

Okey, andaikata komen itu positif kita pasti teruja dan berterima kasih kepada pengomen itew... dan andainya komen itu berunsur negatif yang tidak membina langsung... adakah kita akan marah dan melenting ?  Terpulang... ada orang boleh terima kritikan dan ada orang tidak boleh... kerana kita dilahirkan berbeza masa dan waktu... serta pendirian kita juga berbeza.

Lagi andainya pengalaman dating dengan awek atau 'balak' ditulis dalam blog... amboi-amboi manisnya mengalahkan Mohd Manisnya dalam Boona dan Booni... dan kalau lepas dating itu... tiba-tiba .... hujan dan badai datang melanda lalu memutuskan tali perhubungan itu, adakah kita akan terumbang-ambing umpama layang-layang terputus tali.

So, untuk tidak memudaratkan kesihatan dan semangat yang tidak seteguh cinta adam dan hawa, apa kata mana-mana cerita yang agak secret tu simpan kemaslah dalam diari di dalam realiti bukan di dalam maya...


Last but not least, moral of the story is ... tidak semua cerita boleh diceritakan kepada orang dan tidak semua orang boleh terima cerita kita.


Sekian adanya, salam Ramadhan.

Perhiasan wanita di bulan Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Bukan sesuatu yang mengejutkan tetapi tidak sangka dan tidak sanggup terjadi kepada bangsa dan agamaku. 

Wanita itu memang kuat semangatnya namun kerana kerenah birokrasi yang tidak baik menjadikan dia dalam dilema. 

Namun begitu bagi setiap wanita harus ingat dan yakin bahawa masih ada ramai lagi insan berhati mulia di belakang anda yang akan membantu anda untuk terus kekal dalam agama Islam yang suci ini.

Petikan 1:  Baca seterusnya di SINI
"Aku tidak pernah anti dengan agama lain kerana Islam itu adalah hidayah dari ALLAH SWT dan hanya ALLAH SWT sahaja yang akan memilih siapa yang dikehendaki. Aku anti kepada pemimpin Islam yang menjaja Islam untuk mendapat kuasa dan jadi kecut apabila ada isu panas sebegini, diam seribu bahasa." 
Sungguh hati ini tersentuh dan sayu dengan kisah wanita Islam yang berterusan menerima pujukan pihak yang tidak bertanggungjawab. 

Ingatlah "Bagi mu agama kamu dan bagi kami agama kami".  Biarpun segelintir tidak membantu namun masih ramai lagi yang akan turun membantu.

Ingatlah:
Dunia ini adalah perhiasan dan seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah (HR Muslim)

Sekian.

Bersyukurlah #2

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Bersyukurlah!  Merujuk tajuk di atas, ewah2 macam buat surat rasmi pulak. 

Well, bersempena bulan Ramadhan dan tidak semestinya di bulan Ramadhan sahaja, malahan setiap masa kita hendaklah sentiasa bersyukur dengan apa yang ada pada kita.

Lalu diulang sekali lagi keratan ayat itu yang bermaksud begini:

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni'mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni'mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (QS Ibrahim :7)


Ayat di atas dipetik dari entry di SINI dan menggunakan tajuk yang sama.  Cuma kurang pasti apa kaitan antara ayat di atas berserta link entrynya dengan gambar di bawah ini?

dipetik dari laman web tineye.com dan diperolehi dari live.feedjit.com.  Ada sesiapa yang tahu? Sila ...


Akhir kalam, bersyukurlah dan selamat berpuasa.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...