FOLLOWER

18 Ogos 2011

Nasib kita | Sama tetapi berbeza masa dan arah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Seperti selalunya ayat skema yang nak gunakan pada catatan ini adalah "sibuk! dan dok mengejar dateline untuk tugasan berikutnya".  SKEMA KAN?. 

Walaupun kita semua mempunyai hasrat dan niat yang murni namun tidak semestinya kita berpeluang melaksanakannya serentak bersama dengan insan-insan lain yang 'lebih' bernasib baik dari kita.  Suatu masa kita berhasrat untuk berbuat kebajikan dan kebaikan atau paling tidak dengar ceramah yang mengajak berbuat kebaikan tetapi kita tidak berpeluang untuk mengikuti ceramah itu kerana kekangan tugas. 

Sehingga kita merasakan bahawa kita ini hidupnya tidak lain ... untuk kerja kerja kerja dan kerja... dan kedengaranlah suara yang memanaskan telinga 'kerja tu tak kemana, tak kan habis selagi tak mati'.  Tetapi sedarkah kita bila kita terima saja sesuatu tugas itu berusahalah untuk menghabiskannya... benar! kesihatan harus dijaga... tetapi dalam masa yang sama keluarga juga jangan diabaikan... tetapi bila ada masa yang terluang gunakan dengan sebaik-baiknya jangan dok asyik buat 'ketupat'. SEYES..

Perghhh!!! hari ini rasa macam cukup beruntung (untuk diri sendiri) kerana berpeluang untuk buat baik.  Ceritanya?... Hari ini ada jualan amal oleh PEWANI UiTM (Perak) untuk sumbangan ke Rumah Kebajikan dan Anak Yatim.  Belilah apa yang sesuai dan yang berkenan. 

Tetapi petang ni.... seseorang bertanya "Esok pergi tak dengar ceramah?" Hmmm.... tak dapat kot sebab kena siapkan tugasan untuk petangnya.... Memang sungguh aye terharu dengan ucapannya... "Dunia-dunia, kerja tak habis habis, sampai nak mati pun dok kerja lagi".  Apa agaknya perasaan anda jika anda ditempat aye?  Rasa tersentap ulu jantung... Ya Allah ampunilah dosanya dan dosaku serta dosa kedua ibu bapa kami

Itulah nasib kita kan?  Ada masa kita nak buat baik tapi tak dapat, bila kita dah buat baik satu kepuasan untuk diri kita dan yang tahu dan yang menilai sejauh mana kebaikan yang kita lakukan hanyalah Allah yang satu.  Buat apa kita buat baik kalau nak menunjuk-nunjuk dan menyusahkan orang lain pulak?..

Berfikir sebelum berkata... dan kurangkan bercakap andai tiada apa yang nak dibicarakan.  Zikir lagi bagus.

Bahtera Merdeka | Lirik Lagu untuk seorang PKHEM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Bahtera Merdeka, asal dahulu nyanyian Ahmad Jais dan kemudiannya dinyanyikan oleh Aishah.  Antara lagu yang amat digemari oleh golongan remaja termasuk aye.  Lagu patriotik yang amat membina untuk sebuah negara yang merdeka dan berdaulat. 

Bersempena dengan bulan kemerdekaan dan juga sebagai memenuhi 'permintaan' seorang PKHEM antara peminat setia... ehh... betul laa... Kenapa pula kerana beliau?... Kerana pandangan di sini , sungguh aye terharu lalu mencari ruang untuk menempatkan bahtera itu di sini...

Ingat Hari Raya ingat Merdeka.  Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia yang ke-54.  Merdeka!  Merdeka!  Merdeka!


Bahtera Merdeka

Bonda senyum riang
Menerima bahtera Merdeka
Putra putri sayang
Putra putri sayang
Sedang berjuang

Fajar telah tiba
Nan menyinsing membawa harapan
Tanah Semenanjung
Tanah Semenanjung
Pusaka Bangsa

Jiwa dan raga
Buktikanlah pada nusa bangsa
Supaya negara maju jaya
Aman Merdeka

Duhai ibu pertiwi
Putra putri datang sujud bakti
Ingin menunaikan
Ingin menunaikan
Sumpah dan janji





Sekian.
*.*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...