FOLLOWER

29 Ogos 2011

Rendang Rusa lauk berbuka di penghujung Ramadan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

gambaran rendang rusa di dalam kuali yang sedang menggelegak...

Rendang Rusa?  Biar betul. Betul la.  Daging Rusa satu kg RM28.00 mana nak dapat.  Hanya di Seri Iskandar saja.  Kalau ada di tempat lain dengan harga yang sama baguslah tetapi ia hanya satu kebetulan saja. Dah survey di tempat lain yang berdekatan dengan Seri Iskandar rasanya tak dapat harga yang sama.

Oleh kerana hari ini kerja half day, balik jam 1.00 terus tumb print.  Mula-mula cari bahan-bahan untuk buat rendang.  Nak tau bahannya?  Ala biasa jer antaranya serai, lengkuas, halia, bawang merah, bawang putih, cili giling Cap Puteri jer, daun kunyit (kena beli juga sebab dah tanam daunnya masih kecil lagi), santan (kotak) dan gula kabung.  Hehehe bahan terakhir tu ada kakak kat kedai tu terkejut ? Boleh ke masukkan gula kabung dalam rendang? Mengapa pula tidak, gula kabung ni memberi rasa lemak dan manis pada masakan seperti rendang bukan saja untuk buat kueh buah melaka atau buat pengat pisang.

Cara buatnya seperti biasa saja... campak2 jer dalam kuali.  Api kecil sahaja, kacau sampai kering. Dah siap... hasilnya sedap di makan dengan lemang pemberian jiran sebelah dan juga makan dengan nasi panas semasa berbuka puasa. perghhh... lembut jer daging rusa nie..

Eh eh, macam ada orang tanya pulak. Tak per lah... entry bakal top blogger yang syok sendiri memang macam tu kan.  Perasan sendiri... hahahaha

Chocolate Brownie | Terbaikkah untuk Hari Raya 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Brownies with chocolate chunks
Brownies coklat, dataran rata dan bakar atau bar yang diperkenalkan di Amerika Syarikat pada akhir abad kesembilan belas dan dipopularkan dalam kedua-dua Amerika Syarikat dan Kanada pada separuh pertama abad kedua puluh. Brownies ini dihiris dari jenis tebal, coklat kek yang kaya dengan tekstur, dan rasanya pertengahan antara kek dan biskut. [1] Brownies datang dalam pelbagai bentuk. Mereka sama ada fudgy atau cakey, bergantung kepada kepadatan mereka, dan mereka boleh termasuk kacang, pembekuan, lalu disebat di khalayak krim, cip coklat, atau bahan-bahan lain. Satu perubahan yang dibuat dengan gula perang dan coklat tidak dipanggil blondie.

Brownies adalah tambang lunchbox biasa, biasanya dimakan dengan tangan, dan sering disertai dengan susu atau kopi. Mereka kadang-kadang disajikan hangat dengan ais krim (à la mode), mendahului dengan susu kental yg dikocok, atau ditaburi dengan gula tepung, terutama di restoran.

dipetik dari en. Wiki

Kejap lagi nak sambung gambar sendiri dan cerita alkisah sebuah brownies... Terbaik!

Yang ada ketika persiapan Hari Raya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Entri ini bukan berkaitan persiapan hari raya, tetapi berkaitan apa yang terlintas di minda bawah sedar penulis ini yang konon-konon perasan la sangat top blogger Malaysia 2011.

Kenyataan di atas tiada kaitan dengan sesiapa pun.  Hampeh punya entry... itu mesti ada terlintas dalam hati sesapa yang baca ni kan.  sila-silap langsung tak baca tengok jer terus lari 4x400 meter... Merepek la


Entry yang sebenarnya adalah berkaitan kata kunci ini... tengok tu dalam kotak hijau tu... apa yang dicari adalah sebulat-bulat dan sama macam apa yang pernah di tulis di sini iaitu berkaitan Ikut Agama Kawan

Amal utama yang paling penting

Assalamualaikum dan selamat sejahtea,

Sejenak seketika dalam kesibukan persiapan menyambut Eidul Fitri dan ulang tahun kemerdekaan Malaysia ke-54

Hayati maksud hadis berikut, semoga bermanfaat:-


Tiga amal yang lebih utama: sembahyang dalam waktunya, berbakti kepada ibu bapa dan berjuang dijalan Allah.  (HR Bukhari)


Sekian.  *-*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...