FOLLOWER

2 September 2011

Oh! Gadis Jagalah Keselamatan di Jalan Raya | Jangan jadi mangsa fesyen!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera Wanita Hari Ini 1Malaysia


Oh! Gadis Melayu yang bermotosikal, jagalah keselamatan ketika di jalan raya.  Mengapa Gadis Melayu?  Kerana dalam gambar ini adalah Gadis Melayu yang bertudung dan menunggang serta membonceng motosikal.  Andai bukan Gadis Melayu boleh jadi mereka adalah Wanita Melayu (Isteri seseorang). 


Pesanan ini memang ditujukan khas kepada semua gadis-gadis dan sesiapa sahaja yang menunggang motosikal.  Jagalah keselamatan atau Safety First Babe...

Lihatlah pada gambar ini, tiada salahnya pada mereka yang bermotosikal tetapi waspadalah dengan apa yang anda bawa.  Mungkin kita akan kata adalah mustahil mereka membawa dadah. Betul mereka mungkin tidak membawa dadah atau mereka tidak membawa duit yang banyak.  Eh! mana tahu... hanya kerana sedikit kelalaian sahaja.  Tindakan menggalas beg itu sudah sesuai dan cantik mata memandang.  Terutamanya pada beg gadis itu... cantik!

Tetapi sedarkah, anda bahawa anda sedang diperhatikan oleh seorang blogger wanita?... Hehehe aye lah tu.  Tetapi pemerhatian aye terhadap anda tidak mendatangkan sebarang bahaya.  Hanya pandangan mata yang lain yang akan mendatangkan bahaya kepada anda, iaitu pandangan di peragut durjana.  Mereka tidak mengenali mangsa. 

Andaikata hendak berfesyen, okeh biarkan masih boleh diterima tetapi fesyen itu biarlah tidak mendatangkan mudarat kepada anda.  Mengapa?  Kerana si peragut dengan sepantasnya akan mendekati anda dan menarik beg itu memandangkan warnanya yang merah dan memang menarik perhatian sesiapa sahaja yang memandangnya.  Biarpun beg itu digalas dan tidak akan tertanggal dari bahu atau tangan anda... Cuba fikirkan dan bayangkan begini.... Apabila tiba-tiba datang sebuah motosikal atau kereta pemuda yang kononnya kacak mengiringi anda ketika bermotosikal dan tertarikh dengan beg anda tanpa anda sedari... terus menarik beg itu.... beg itu tidak tertanggal dari anda tetapi beg itu juga turut menarik anda sekali untuk jatuh... kerana kekuatan tali beg itu.  Apa akan jadi?  Sungguh aye tidak sanggup membayangkan kejadian seterusnya.  Oleh itu jangan anda menjadi mangsa fesyen bukan sahaja mangsa kepada peragut.  Mengerti?  Waspadalah.

Seronok menunggang motosikal beramai-ramai.  Teringat zaman sekolah dulu, menunggang basikal jer dengan kawan-kawang sekolah rendah .... semasa hari raya ... berkonvoi juga

Sekian, keselamatan anda adalah hak anda dan anda menentukannya.   Boleh!?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...