FOLLOWER

10 September 2011

Kelebihan dan kekurangan kerja lebih masa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Kelebihan dan kekurangan kerja lebih masa


gambar hiasan

Sebelum menulis tentang kelebihan dan kekurangan kerja lebih masa, apa kata kita selusuri dulu soksek soksek dan desas desus yang sering memanaskan telinga...

Situasi 1:
-  Kerja lebih masa ni seronok ke?
-  best la dapat kerja lebih masa, bos takder boleh ngulat..
-  kerja ke hari ni, anak sapa jaga?
-  Banyak la masyuuuk, dah kerja hari minggu kan.
-  Tak masak lagi la hari ni?

Situasi 2:
-  Umi nak ke mana hari ni?
-  Umi kerja ke hari ni?
-  Tengahari nanti nak makan dengan siapa?
-  Bila nak keluar jalan-jalan?
-  Tak dapat balik kampung la.. macam ni.

Macam tu lah situasi yang akan hadapi bila bekerja lebih masa.

Memang lah kerja lebih masa ni dapat masyuukkk... tapi tak banyak mana pun yang boleh masyuuuk....  tambahan kerja gomen... kalau kerja kilang carsem ker kilang mattel ker tak pun kerja kilang kat bayan lepas... masuk banyak la jugak.

Time kerja lebih masa bukan masa untuk mengulat atau mengulorr.  Kerja lebih masa adalah atas keperluan jabatan, kalau tak buat akan memudaratkan perkhidmatan. Walau apapun alasannya bila nama dah naik kerja hari Sabtu dan Ahad, apa nak buat... terpaksalah batalkan semua perancangan keluarga dan tangguh ke masa lain dan datanglah kerja dengan suci hati dan niat yang ikhlas untuk bangsa dan negara... ala sebagai ganti jugak kan ... kadang-kadang time kerja ada kecemasan pulak kat rumah kena ambil cuti kecemasan tak pun kerja 'half day'.

Kelebihan kerja lebih masa adalah secara tidak langsung dapat menyiapkan kerja-kerja yang tidak sempat disiapkan semasa hari kerja biasa.  Tetapi bukan lah syarat untuk tidak menyiapkan kerja seperti biasa pada hari kerja biasa.  Maksudnya begini, ketika sedang bertugas semasa ketiadaan pelajar atau pensyarah maka bolehlah siapkan kerja-kerja pejabat semalam ataupun siapkan kerja yang boleh dilakukan pada hari Isnin.  Sebab... hari Isnin ini ada majlis sambuat mega raya aidilfitri... kena tugas jaga meja hidangan pula... so tertangguhlah kerja-kerja pejabat.  Dah ada peluang buat kerja hari ni, buatlah.  Sementara rehat ni... kita bloggging la... lalalalla

Kekurangan kerja lebih masa pula adalah hari ini ada majlis sambutan hari raya aidilfitri di TASKI dan rumah kawan di Sungai Galah... maaf lah tak dapat pergi.  Wakilkan aje kepada 'orang rumah' dan anak-anak.  Semoga mereka berbahagia.  dan tambahan lagi satu... tak dapat balik kampung melawat mak dan mak mertua... tunggu minggu depan pula... jika ada peluang...

Walau apa pun kelebihan dan kekurangan yang ada itu semua adalah pelengkap dalam kitaran hidup kita.  Satu kita terlepas mungkin akan dapat lebih baik dari yang telah lepas.  Peluang yang dapat ini kita gunakan sebaik-baiknya...

Sekian...


Terima kasih sudi baca entri Kelebihan dan kekurangan kerja lebih masa

Yang naik lagi adalah harga top up

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Harga top up pula naik 6%.  Khabarnya ia adalah untuk caj perkhidmatan.  Dengan itu secara tidak langsung nilai top up juga akan bertambah.  Tiada lagi prepaid bernilain RM30.00 tetapi akan jadi RM31.80.  Boleh jadi juga akan jadi RM28.20.

Heboh di pejabat pasal harga top up pula naik.  Apa nak buat kan sekarang semua barang dah naik harga.  Adakah kenaikan harga ini ada kaitan dengan kenaikan harga minyak atau harga barangan lain seperti caj elektrik atau harga gula?


Mengapa mesti dinaikkan harga sampai 6%.  Jika dinaikkan juga, apa pula mekanisma kawalan yang dilakukan oleh pihak berkenaan bagi penjualan prepaid di kampung-kampung atau kawasan pendalaman.  Pernah terjadi bila beli prepaid RM10.00, "caj perkhidmatan" yang dikenakan adalah 50 sen.  Kalau beli RM5.00 dikenakan tambahan 20 sen.  Apa kes? Antara mahu dengan tidak terpaksa juga beli kalau tidak dalam dunia handphone yang serba maju ini kita akan terputus hubungan dan dengan kata lain hilang punca untuk berhubung.

Di Pejabat sekarang ni heboh nak beli top up banyak-banyak nak jimat sementara menunggu kenaikan 6%. Adakah cara ini berbaloi? Bagi sesetengah orang lagi kenaikan ini memang membebankan. 

Memang tidak dinafikan bila tiba masa kita akan berhadapan dengan berbagai-bagai kenaikan harga.  Cuma tak sangka pula harga prepaid akan naik secepat ini atau sehingga 6%.  Adakah selepas ini akan tumbuh semula pondok-pondok telefon awam bagi cendawan lepas hujan. 

Sedang berfikir sejenak.....


$*.*$


.

Keyakinan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,





Ihsan (salah satu kedudukan ruhani tertinggi) adalah menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya; dan jika engkau tidak bisa melihat-Nya, maka yakinlah bahwa Allah melihatmu.
(HR Bukhari, Muslim)

Susah ke jadi blogger???

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Pertama kali sebelum ada blog sendiri kita akan tertanya-tanya 'Susah ke jadi blogger'.  Walhal apa makna blogger pun tahu.  Nak jadi blogger memang tak susah asalkan celik IT dan tahu guna komputer atau laptop boleh saja buat blog sendiri.  Sebelum bina laman blog sendiri kita perlu fikirkan tujuan (niat) utama untuk membuat blog.  Jangan pula buat blog semata-mata untuk mengutuk orang atau menceritakan kisah peribadi orang lain.  Kisah peribadi sendiri juga perlu ditapis kerana tidak semua kisah peribadi itu sesuai ditayangkan untuk bacaan umum.  Sekali saja menjejakkan kaki ke dunia blog hidup pasti "tidak tenteram".  Ha???  Jawapan untuk itu akan diperolehi setelah jadi blogger.  Perasaan itu hanya blogger saja yang tahu.


Blog memberikan ulasan atau berita mengenai sesuatu tajuk, umpamanya kesihatan atau alam sekitar, atau berita tempatan, sesetengah blog pula lebih kepada diari kisah peribadi seperti kisah keluarga, kisah anak-anak dan kisah rumahtangga. 

Blog yang tipikal menggabungan teks, imej, dan pautan ke dalam blog, laman web, dan media lain yang berkaitan dengan topiknya. Keupayaan para pembaca untuk meninggalkan ulasan mereka dalam format interaktif merupakan ciri yang utama untuk banyak blog.

Kebanyakan blog umumnya adalah blog teks, walaupun sesetengahnya bertumpu pada gambar foto (blog foto), video (vlog), muzik (blog MP3), atau audio (podcasting), dan merupakan sebahagian rangkaian media sosial yang lebih luas.

Istilah "blog" merupakan kata lakur untuk perkataan "web" dan "log" (Web log). "Blog" juga boleh digunakan sebagai kata kerja yang membawa pengertian "untuk memeliharakan atau menambahkan isi kandungan ke dalam blog."

Pada bulan Nov 2007, Technorati, enjin carian blog, sedang menjejaki melebihi 120 juta blog, meningkat dua kali ganda sejak awal Januari 2007 [1] 

Menjelang tahun 2012 agak-agaklah dah berapa juta blog yer?  Daripada jutaan blog yang telah wujud itu berapa pula bilangan Top Blogger ? 

Fikir-fikirkan.

*-*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...