FOLLOWER

12 September 2011

Hidup bukan sekadar pilihan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Hidup bukan sekadar pilihan sebaliknya apa yang terjadi adalah telah tersurat.  Hanya kita yang perlu bijak meneliti apa yang tersirat di sebalik setiap kejadian.  Dalam kitaran hidup dan kejadian siang dan malam, kita sering diberi pilihan untuk berbuat baik atau sebaliknya.  Maka setelah diberi pilihan, pilihlah dengan bijak dan akal yang bestari untuk membuat baik.  Mengapa mesti memilih untuk membuat yang lain yang tidak baik yang kita tidak suka sebenarnya. 

Sesuatu yang terjadi sama ada kita sedar atau tidak kadang-kadang itu bukan pilihan kita tetapi kita telah terpilih untuk melakukan itu.

Tanpa kita sedari apa yang kita lakukan telah mendatangkan kesusahan kepada hati kita sebenarnya kerana terpaksa memikirkan hati dan perasaan orang lain.  Tetapi dalam kesedaran itu adakah kita akan insaf dan berfikir untuk tidak melakukan sesuatu yang di luar kotak pemikiran yang positif. 

Kita sering disogokkan dengan istilah 'lakukan sesuatu yang di kotak pemikiran anda'.  Adakah kita sedar kadang-kadang yang berada di luar kotak pemikiran kita boleh juga mendatangkan mudarat kepada hidup kita dan hidup orang di sekeliling kita terutama orang yang kita sayang.

Apa yang ada di luar kotak pemikiran anda adakala di luar kawalan perasaan dan naluri kita sebagai manusia biasa.  Berfikir dengan waras sebelum melakukan sesuatu yang berada di luar kotak pemikiran.  Dikhuatiri apabila berfikir di luar kotak pemikiran akan mendatangkan sesuatu yang diluar kawalan akal yang waras.

Apa sebenarnya yang berada di luar kotak pemikiran. 
Walaupun kita berfikir dalam kotak pemikiran tidak semestinya kita seperti katak di bawah tempurung.

Kita adalah apa yang kita pilih dan pilihlah untuk membuat kebaikan dan kebajikan kepada orang yang memerlukan bukan sekadar untuk kepentingan diri sendiri.

Sekian.

*.*




Hari yang lemau

Asalamualaikum dan selamat sejahtera,



Lemau bukan Limau bukan juga Mak Limah atau Leman
Lemau tu kalau biskut macam masuk angin
Lemau tu kalau untuk orang macam... lemah jerh...

huhu....kalau nak tau korang lemau ke tidak meh tengok gambar ni...


*.*


*.*


*.*


*.*


*.*


*.*


*.*


*.*


&
*.*


&
*.*


&*.*&


"








pas tu... korang komen sikit apa yang korang nampak...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...