FOLLOWER

25 September 2011

Bukan jaga tepi kain

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Bukan hasrat nak jaga tepi kain orang. Sebab orang itu tidak pakai kain.
Bukan hasrat nak menyibuk, sebab orang itu tak sibuk
Bukan hasrat nak ambil tahu, sebab orang itu tidak tahu bahawa dia akan jadi subjek untuk entry ini

Saja la... nak tanya selesakah anda dengan pakaian anda itu.
Anda pakai tudung... Masya Allah cantik...
Anda memakai baju yang cantik dan 'branded', sayangnya baju itu ketat dan singkat bila menunduk... tak sanggup mata memandang
Anda memakai seluar yang panjang juga dari yang berjenama popular, sayang lagi seluar itu sendat dan padat... macam balut nangka...

Memang lah elok memakai tudung, suci sungguh hasrat dan niat anda untuk menutup aurat.
Tetapi bukanlah lebih baik lagi jika disusuli dengan memakai baju yang longgar dan labuh sikit menutup punggung
Lebih manis juga jika memakai seluar yang longgar sikit dan tidak ketat
Dan elok juga jika tidak dihiasi dengan mekap yang tebal ...

Usah disalahgunakan istilah "don't judge a books by it's cover".  Anda bukan buku dan ada bukan hakim, apatah lagi majistret jauh sekali...

Seksa mata yang memandang, seksa lagi mulut nak menegur

Bukan nak jaga tepi kain awak sebab awak tak pakai kain... ..

Boleh faham ker?  Buat-buat lah faham sikit... semoga bermanfaat untuk semua...

Sekian.

*.*

p/s:  memang tak ada gambar... sebab tak suka letak gambar ...

Yang terjadi kadang-kadang sukar digambarkan

Assalamualaikum,


Banyak kejadian yang terjadi dalam hidup seharian.  Terjadi secara sengaja iaitu memang kita sedar dan kita buat atau kita tempuhi juga.  Terjadi secara tidak sengaja di mana tanpa kita duga dan tanpa kita rancang terjadi di luar pengetahuan kita. 

Tidak boleh dikatakan tanpa kawalan kita kerana kita tidak mampu mengawal kejadian sekitar kita sebaliknya kita yang harus bersedia untuk mengawal diri bila berhadapan dengan kejadian yang tidak kita duga.

Hari ini, seketika terasa hendak menjadi lalang... kata orang lalang itu perumpamaan bagi manusia yang tidak teguh pendirian. Boleh kita 'twist' sikit maksud lalang itu supaya tidak disamakan dengan perumpamaan orang? 

Kita katakan begini... lalang itu memang lembut batang dan daunnya tetapi liat dan agak sukar juga untuk dipatahkan atau diputuskan... untuk menghilangkan lalang perlu dimesin dengan mesin rumput paling tidak sebulan sekali dan tidak beberapa hari kemudian mula mengeluarkan pucuk muda yang semakin kuat (umpama pendirian).

Atau juga bisa terjadi lalang itu diracun dengan racun rumpai yang paling kuat kuasanya... Selang beberapa hari atau minggu kemudian... tumbuh semula tunas baru.  Menguatkan akar tunjangnya.

Ada juga ketika lalang itu harus ditebas dan dicangkul akar umbinya agar tidak tumbuh kembali.  Namun...... selang beberapa bulan atau minggu kemudian... pucuk muda mengintai-ngintai dari celahan akar nya yang lembut mengurai... barangkali kerana tidak menggunakan syampoo clear (yang modelnya dengan angkuh sekali bangga kerana menjelang 2012 walaupun dunia diramalkan akan kiamat... dia mempunyai rambut yang ikal... konon!!!).

Jadi, kita harus ambil semangat positif dari lalang yang kuat dan teguh serta fokus untuk memajukan diri... Harus ada semangat itu dalam diri kita iaitu kita tidak harus cepat lemah semangat bila tersalah membuat pilihan.

Pilihan itu agak sukar untuk digambarkan kerana kita hanya manusia mampu berdoa agar diberi kekuatan dan dikurniakan kehidupan yang terbaik untuk seisi alam.

Agak sukar digambarkan di sini apa maksud sebenar tetapi itulah yang telah tersurat untuk dinyatakan disini pada ketika ini.  Andai dibaca berulang-ulang kali... ada yang tersirat di sana sini... itulah kehidupan.


Nak juga

Assalamualaikum



Nak juga update blog... maaf yer, sebab sekarang ni sedang penuh sesak dengan maklumat dan info... Kursus Induksi... dalam masa yang sama sedang memproses menghadam dan menyisih maklumat untuk peperiksaan pada 29 September 2011.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...