FOLLOWER

2 November 2011

Mutiara

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

perkongsian ilmu...

....

...

Jangan berikan ilmu Anda kepada orang yang tidak mau menuntutnya. Jangan Anda tebarkan mutiara kepada orang yang tidak mau mengambilnya. Dan jangan gelar dagangan Anda di hadapan orang yang akan menghancurkannya.


(Yazid bin Maisaroh)

Yang baik antara kesenangan dan tanggungjawab

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Kita sering tersekat antara dua atau lebih pilihan.  Pilihan untuk melakukan, tidak melakukan atau tidak mengambil tindakan.  Atau mungkin juga ada pilihan lain yang tidak kita sedari. 

Memang sukar untuk membuat pilihan anda kita tidak bersedia dengan setiap apa yang bakal berlaku.  Bermakna di sini kita perlu bijak dan paling kurang pun kita perlu tahu mentafsirkan apa yang bakal berlaku di sekeliling kita dan kaitannya dengan sesuatu peristiwa.  Kelak kita tidak dicop sebagai penghalang kejayaan kepada organisasi kita. 

Kesenangan.  Semua orang nak senang namun tidak semua orang sanggup bersedia menerima tanggungjawab.  Untuk berhadapan dengan kesenangan bukan datang bergolek seperti mentimun atau datang melayang seperti kekabu.

Semua kesenangan yang bakal kita perolehi datangnya bersama tanggungjawab.  Tanggungjawab untuk mempertahankan kesenangan dan jalan yang kita lalui untuk bertemu dengan kesenangan.


Dua perkara yang memutuskanku dari menikmati kesenangan dunia :
(1) mengingat kematian dan
(2) memikirkan keadaanku saat berdiri di hadapan Allah untuk mempertanggungjawabkan amalanku ketika di dunia.


(Ibrahim at-Taimi)
 
 
 
 
Semoga setiap dari kita sentiasa bersedia dengan tanggungjawab.
 
Sekian.

Hentikan kegedikan melampau

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Sebagai seorang wanita, isteri dan ibu serta sebagai seorang anak yang pernah suatu masa dahulu mempunyai zaman remaja... terasa terkilan juga bila melihat gadis-gadis dan remaja yang 'terlebih manja' atau 'gedik'.  Tak salah mempunyai perasaan itu kerana naluri kita memang begitu, tetapi peliharalah kegedikan itu dan jangan lah sesekali dipertontonkan kepada pihak awam.  Simpan lah perasaan itu untuk diri sendiri. 

Sungguh memang orang akan kata, peduli apa itu 'aku punya pasalllah, engkor apa sebok'.  Biasakan?  Jangan dibiasakan ayat-ayat sebegitu, bila ditegur terimalah dengan terbuka dan cuba perbaiki diri.

Terasa sungguh mual dan meloyakan bila kegedikan itu jadi bahan tontonan dan bahan perleceh oleh pihak lain.  Ia bukan suatu kemegahan untuk dibanggakan sebaliknya sesuatu yang sepatutnya dielakkan kerana i bisa mengundang suatu perasaan yang tidak menentu suatu masa kelak..elakkan lah yer.. 


Kebaikan menghidupkan cahaya dalam hati dan kekuatan dalam beramal. Sedangkan keburukan menyebabkan kegelapan dalam hati dan kelemahan dalam beramal.                      (al-Mu'tamir bin Sulaiman at-Taimi)




.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...