FOLLOWER

4 November 2011

Yang baik tentang rahsia dan nasihat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Rahsia.  sesuatu yang menjadi milik peribadi seseorang dan kadang-kadang tanpa disedari rahsia yang ada pada diri kita menjadi rebutan banyak pihak untuk mengetahuinya.  Atas apa tujuan?  Hanya mereka yang tahu.  Dan mungkin juga kerana sedikit kesilapan dan kealpaan kita rahsia itu walaupun pada asalnya biasa-biasa akan jadi luar biasa dan mampu menjatuhkan maruah serta peribadi kita.

Nasihat.  jarang sangat seseorang itu suka mendengar nasihat.  namun sebagai seorang sahabat yang mengetahui tentang sesuatu rahsia tentang sahabat haruslah bijak menjaga rahsia dan memberi nasihat yang patut-patut kepada sahabat itu mengenai rahsia yang tidak diketahuinya.

memang sukar dan susah hendak memberi nasihat terutama kepada sahabat yang kita sanjungi atau sahabat yang baru kita kenali.  Baru sahaja nak kenal dengan lebih rapat tiba-tiba ada rahsia lain yang mencelah seolah menjadi batas dan sempadan antara dua sahabat.

So.. bagaimana situasi sekarang?  Dilema kan... Biarkanlah dilema itu berlalu pergi atau perlukah pedulikan rahsia itu atau bagaimana lagi...

.... keliru... migrain... sentap pula...

"Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya".  (Imam asy-Syafi'i)

nasihat, rahsia, nama baik, khianat



*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...