FOLLOWER

3 Disember 2011

Ada apa dengan biasa, biasa-biasa atau luar biasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


"Let us do what we can do, and let Allah do what we can't do" - Pesan Ust. Ghazali Ibrahim dalam slot Motivasi Pagi - Radio IKIM.



Kita mampu lakukan perkara yang biasa-biasa. Maka lakukanlah ia. InsyaAllah, Allah akan uruskan perkara-perkara yang luarbiasa untuk kita.

Namun seringkali kita mendambakan perkara yang luarbiasa , tapi perkara biasa yang boleh kita buat pun, kita tinggalkan.

Mana mungkin Allah akan beri yang luarbiasa. Kita mahu jadi jutawan, tapi duit sedikit di dalam poket pun tak mampu kita uruskan. Kita mahu khatam Al-Quran sekurang-kurangnya 2 kali setahun, namun usai solat Maghrib kita bergegas bangun mengejar slot "Tentang Dhia.."

Kita mahu lahirkan anak yang bijak, anak yang soleh, tapi bila anak mula pandai bertanya itu dan ini, kita kata "Tanya Abah, ibu sibuk".


Salah siapa andai segala impian kita tak pernah tercapai? Ini masanya untuk kita berhijrah - agar kita tak perlu lagi bertanya, kenapa impianku tak pernah tercapai..?

Buat peringatan pada diri sendiri, juga renungan sahabat sekelian.

Hanya pada Allah Yang Maha Memberi Kekuatan (Al Muqit) kita memohon.



 
.

Pilihan perbuatan yang perlu dihindari

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Ada banyak perkara dan perbuatan di dunia ini yang perlu dihindari.  Tetapi penghindaran itu bukanlah sekadar itu tetapi akan mendatangkan hasil yang lumayan di dunia sana yang hakiki.  Walau apapun kita punya banyak pilihan dan hanya kita yang mampu membuat pilihan itu...

Di antara perkara yang perlu dihindari adalah makan dan minum yang banyak.  Seperti yang dimaksudkan oleh kata-kata hikmah berikut:

"Hindarilah oleh kalian kekenyangan karena terlalu banyak makan dan minum, karena sesungguhnya hal itu dapat merusak tubuh, menimbulkan penyakit dan membuat malas untuk beribadah."(Umar bin al-Khattab)


.

Siapa yang lebih hebat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Siapa yang lebih hebat?
Orang yang rajin atau malas
Orang yang pandai atau bodoh
Orang yang bijak atau sewel
Orang yang pintar atau pencelok
Orang yang berilmu atau orang yang dungu

semua orang di atas akan mengatakan bahawa dirinya lebih hebat

Namun sehebat manapun kita, bila dah tersilap cakap akan menampakkan kebodohan dan kedangkalan ilmu

... sekian..

>_<

.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...