FOLLOWER

11 Disember 2011

Sabar | Antara batas masa dan kekuatan semangat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Sabar.  Itu antara ungkapan yang sering didengari bila berhadapan dengan pelbagai ujian dan cubaan.  Namun kita atau siapa saja yang mendengar ungkapan itu seolah sudah lali.  Kerana ia merupakan ungkapan standard dan skema.  Ada yang tak suka dengan perenggan ini.... Itulah hakikat.

Bukan bererti kita tidak sabar atau tidak mahu menerima nasihat orang lain untuk bersabar.  Setiap individu ada kekuatan dan jati dirinya sendiri dalam mengharungi ujian dan cubaan hidup.  Kesabaran itu ada tahapnya dan semua orang tidak mempunyai kekuatan yang sama untuk bersabar bila berhadapan dengan ujian.  Perenggan ini pulak macam boring jer... apa nak buat.

Anugerah kepada yang sabar itu memang banyak terutama dalam kehidupan berkeluarga.  Dan dalam perhubungan antara lelaki dan wanita yang telah berumah tangga... kesabaran amatlah penting, bukan kesabaran sebelah pihak sahaja sebaliknya semua pihak yang terlibat...

Tidak sanggup lagi berceloteh lebih panjang lebar kerana khuatir dan simpati yang masih mendalam terbuku di lubuk hati. 

Hanya kesabaran dan kekuatan iman mampu menjadikan kita insan yang bahagia... bukan atas penderaan ke atas insan lain sama ada secara fizikal atau mental... boleh faham?

Fikirkan dulu

.

Persiapan dan perancangan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Saja-saja nak berceloteh kat blog nie tentang persiapan majlis atau acara.  Pada pendapat Yangbaik, tidak semua orang dikurniakan kemahiran dan kepandaian yang pengurusan majlis.  Namun tidak bererti pula orang yang tidak tahu itu tidak boleh belajar untuk jadi pandai dan yang penting bila tidak tahu perlu banyak buat kajian dan sekiranya perlu bertanya lah.

Dalam sedar atau tidak kita sebenarnya mudah terleka dan alpa bila setiap kali menganjurkan sesuatu majlis dan acara, kesilapan dan kekurangan kita itu dibantu oleh pihak lain.  Hanya kerana kita mudah mendapat bantuan maka menjadikan kita lepas tangan dan mencari beribu alasan yang sebenarnya kita sendiri tidak yakin dengan alasan itu.

Persediaan adalah penting dalam menjayakan sesuatu majlis.  Kesilapan pada kali pertama mungkin boleh dimaafkan dan kesalahan kali kedua tidak sepatutnya berlaku walau atas apa jua alasan.  Maka dengan itu untuk kali ke tiga tidak sepatutnya kesilapan yang kecil berlaku walau sebesar kuman.  Hah!...

gambar hiasan - sumber gambar:  google.com

Memang betul kita manusia biasa dan tidak sempurna (betul ke? kalau salah tolong betulkan), tetapi jangan dijadikan alasan atas kelemahan individu lain untuk menyelamatkan diri.  Sekali dua mungkin orang boleh bantu atau cover mana yang patut untuk kesilapan yang telah dilakukan tetapi untuk kali ketiga... fed-up la orang dok asyik nak cover jer...

Please la... buat kerja hati-hati dan telliti, rancang perjalanan dan keperluan kerja...

Entahlah apa pula Yangbaik meraban kali ni... hanya untuk rekod... perjalanan majlis hari ini 70% berjaya dan bakinya... sendiri tanggung la...


gambar hiasan - sumber google.com

Less preparation make more mistake.  I hope I can forgive myself for today's task and not put the mistake to other's shoulder.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...