FOLLOWER

13 Disember 2011

Kehidupan di jalan raya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Sebuah kisah kehidupan di jalan raya
bukan kisah orang gelandangan
mahupun kisah penunggu jalan
Kisah pengguna jalan raya
memang ramai pengguna jalan raya
namun tidak semuanya perihatin dengan pengguna yang lain
kerana...

jika pernah terdengar suatu masa dahulu orang akan mengherdik
"Hoi! jalan bapak kau yang buat ker nih?
Lalu orang yang diherdik akan terasa malu alah... mengalah la...

Bukan sekarang...
cuba kau herdik dia..
pasti jawapannya bukan yang diingini

Untuk itu, kita semua sebagai pengguna hormatilah hak pengguna lain yang sama-sama membayar cukai jalan dan juga hak sebagai rakyat Malaysia yang merdeka

Jalan raya bukan tempat untuk berdua-duaan
Jalan raya juga bukan tempat untuk bersantai dan bersiar-siar 'makan angin'
Tolong lah... kalau yer pun nak bersiar-siar... silakan ketepi, sikit jer bagi laluan kepada makcik nie... yang baru nak belajar 'merempit' di pagi hari mengejar masa untuk 'thumb-print'..

Dan... jika ya pun nak parkir kereta di tepi jalan atau bahu jalan... silakan lah...
tetapi tolonglah... sebelum buka pintu kereta tu...
lihat-lihatlah di belakang atau depan kot-kot ada motor yang lalu...
tersilap lah makcik ni tak perasan...
terlanggar pintu kereta tu....
yang terbuka luas (seumpama ambulan menurunkan penumpang...)
kan susah... sapa juga yang susah... sama-sama susah...
makcik ni ada anak lagi kat rumah...
tanggungjawab di pejabat juga belum selesai lagi...
sungguh benar sekali... apa yang berlaku sudah takdir...
tetapi salahkah kalau beringat dan berhati-hati sikit.... sikit jer...

hari ini penunggang motosikal ini selamat sampai rumah
mudah-mudahan esok-esok dan kemudian hari juga begitulah hendaknya

amin.
.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...