FOLLOWER

18 Disember 2011

Cinta Rojak Cucur

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Cinta Rojak Cucur.  Gambarnya tidak dapat dilekatkan di sini kerana rojak cucur dah habis dimakan oleh Alif. Alif suka makan rojak cucur yang sebenarnya biasa kita panggil pasembor atau juga gado-gado.  Alif suka makan cucur dan bersama kuah kacang bermakna alif juga suka makan nasi impit bersama kuah kacang.  Selingan jer.


Petang tadi tiada apa aktiviti nak buat di rumah, so keluarlah Yangbaik sekeluarga ke pekan Bandar U.  Pada awalnya sekadar untuk mencuci mata kerana kasihkan Inas seminggu tidak keluar rumah. Dipingit saja.

Sampai ke Bandar U ingat nak singgah makan di 'warong Resepi Rahsia' tetapi tidak kesampaian kerana belum terbuka lagi pintu hati nak singgah makan disitu sementelahan warong itu sentiasa penuh.

Alif dari tadi asyik ajak ke Seri Manjung mencari rojak cucur, manakala emaknya pula berhasratkan laksa.  Maka melilaulah ayahnya di Bandar Sidec pula mencari warong yang menjual makanan kesukaan permata hatinya (hehehe).  Loh!... dah jumpa gerainya sebaris dengan Bakso Solo... rezeki memang baik makanan kesukaan pun dibeli dan terus pulang rumah, makan dan berkelah kat depan TV.

Jalan cerita memang celaru sikit, sebab penulisnya sedang diganggu oleh kerlipan mata yang asyik mengecil mencari bantal untuk dialas.

Sekian.


Teguran membina

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Eh, apa kaitan pula buah nangka dengan teguran?  Ada sikit tetapi sukar untuk digambarkan kerana ia menyentuh perasaan walau secara tidak langsung kesannya tetap ada.

Dalam catatan sebelum ini Yangbaik ada bermonolog mengenai beri pendapat dan cadangan.  Monolog itu dikeluarkan kerana ia ada kaitan dengan peristiwa yang dilalui sebelum itu.  Memang tidak suka dengan situasi itu. 

Walau semua orang (mungkin) yang mengenalinya memang dah tahu dengan sikap dan perangainya yang suka bercakap dan menegur kerja orang lain Yangbaik tidaklah sangka bahawa suatu hari tegurannya akan membuatkan hati dan perasaan ini amat terguris.  Ewahhh..

Terima seadanya teguran itu dan terima kasih. 

No action can be made by me. Sorry!!!

Cerita mengenai nangka adalah selepas itu dan rasanya Yangbaik tidak akan bercerita mengenainya di sini kerana gambaran mengenai nangka itu akan memberi ingatan mengenai peristiwa yang telah terjadi.

Sekian.

Boleh bagi pendapat dan cadangan

Assalamualaikum,

Boleh saja bagi pendapat dan cadangan
jika kena pada masa dan tempat.
jika kena pada gaya bahasa
jika kena pada orangnya
jika kena pada 'mood' pendengarnya
jika kena pada suasana
jika kena pada .... diri sendiri

Jika masalah itu bukan menyusahkan diri sendiri
tak perlulah bersusah payah bagi pandangan...
melainkan diminta  dan didesak

Tetapi
boleh juga bagi pandangan
andai pandangan itu realistik
tidak menyusahkan orang
tidak menyakitkan hati orang
dan yang penting
bagilah cadangan yang bernas
tanpa melibatkan kos kewangan atau masa dan kualiti kerja orang lain

tidak susah bagi pandangan dan pendapat
kerana cakap jer...
"cakap memang senang"


.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...