FOLLOWER

11 September 2012

Mengembirakan atau mengecewakan

As salam
Apakah yang mampu mengembirakan kita? 
Walaupun sebenarnya kita sendiri tidak tahu dan kurang pasti apa yang mampu mengembirakan kita.  Tidak sepertinya apa yang kita suka itu mampu dilaksanakan oleh orang lain.  Dan... sebenarnya kita sendiri tidak tahu apa sebenarnya mampu mengembirakan orang lain.
Dan penting juga tidak menganggu kerja-kerja orang lain dan tidak perlu lah menceritakan semua kerja yang kita buat kepada orang lain hanya semata-mata untuk menerangkan bahawa kita sebenarnya buat kerja dan kita juga banyak kerja.... Hehehehe.... kantoi lah tu...
Sebagai jiran juga kadang-kadang kita terperangkap antara hendak menjaga hati atau hati kita yang terluka... harus sedar hati kita yang terluka akan ada pengubatnya tetapi hati jiran yang terluka ... mampukah kita ketahui dan ubatinya? Tidakkan.
Jadi... sentiasalah berlapang dada dengan setiap apa juga kejadian dan masalah yang ditimbulkan oleh jiran.  Adalah penting untuk kita menjaga hati dan hak jiran kita.  Gembirakan mereka juga satu kebaikan.
Setelah ibadah yang wajib, amal yang paling dicintai Allah adalah menggembirakan Muslim lainnya.
(HR Tabarani)
'suka duka pentas dunia'
~

2 ulasan:

  1. susah nak jaga hati perasaan jiran..kalau jiran ok senang hidup kita..kalau jiran nak tegur masam jea muka erm susah gak..

    BalasPadam
  2. memang lah kita kalau boleh nak dapatkan jiran yang baik-baik tapi kalau yang kurang baik itu ujian kesabaran buat kita... depa tak nak tegor tak per ler...

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...