FOLLOWER

2 Oktober 2012

Meraikan tetamu

As salam

Kehadiran tetamu memang tak kira waktu.  Tanpa kita jangka tetamu akan datang ke rumah kita walaupun bukan pada hari Rumah Terbuka.  Tetapi bukankah adat kita orang Melayu, kehadiran tetamu harus diraikan tak kira masa.  Cuma bila dah jadi tetamu pandai-pandailah bahagi masa nak pergi rumah orang, jangan ikut suka hingga mengganggu masa dan hak peribadi orang yang di kunjungi.




Tidak berhasrat nak menghalau tetamu atau tidak bagi orang datang rumah. Jangan pula lepas ni, langsung tiada orang datang berkunjung ke rumah.  Tetamu yang hadir ke rumah kita adakalanya membawa rezeki dan tuah. Tak baik baik bermasam muka ketika tetamu datang ke rumah.  Raikan tetamu, sembunyikan rasa yang terbuku.  Senyumlah, bahagiakan tetamu.



 
 
Walau dalam apa juga keadaan kehadiran tetamu hendaklah diberi makan dan minum walau sekadar biskut tawar dan teh o 'bujang'.  Jangan dibiarkan tetamu itu kekeringan dan tidak dihiraukan.  Meraikan tetamu itu kan sunnah nabi.
 
 

 
 
Eh!  korang perasan tak, sepanjang aye berceloteh tadi dua 'ekor' tetamu cilik ini sering berkeliaran di atas hingga ke sini. 
 
Sebenarnya 'mereka' adalah mainan anak-anak yang baru dibeli.  Bermata biru tu kucing milik Dina Huda dan bermata merah pula arnab milik Inas Insyirah.  Pergerakan 'mereka' menggunakan bateri.  Tak tidur lah tuan mereka malam tu kerana asyik dok mengejar 'tetamu cilik' ni.  Hinggalah bateri dah lemah dan 'tetamu' mereka pun dah tak larat nak bergerak barulah dua beradik tu tertidur dan tidur pun peluk arnab dan kucing tu.

Itulah anak-anak kan...

Erk!  nak sambung sikit lagi, jangan pula korang andaikan tetamu tu macam arnab dan kucing kat atas neh... tak baik tau.  Tetamu tu tetaplah tetamu dan mainan kat atas tu tiada kaitan langsung dengan tetamu kat rumah nie...


'suka duka pentas dunia'


1 ulasan:

  1. Sambutlah tetamu dengan rumah terbuka. Jangan lupa senjata. Tanda siap siaga!

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...