FOLLOWER

1 Januari 2012

Kisah malam pertama tahun 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Ini bukan kisah bajet 2012 seperti yang tertera di gambar tetapi kisah kehidupan di jalan raya pada malam pertama tahun 2012 dan mungkin juga ada sedikit kaitan dengan bajet 2012 juga.

Bagaimana kisah ini bermula dan berakhir terpulang kepada penilaian peribadi masing-masing.  Yang pasti ia bermula agak mengejutkan kerana remaja Malaysia sungguh berani tak kira remaja lelaki atau remaja perempuan.  Sayangnya keberanian mereka tidak bertempat dan tidak pada masa yang sesuai.  Simpati pada nasib dan masa depan mereka.  Semoga mereka segera sedar dan tidak menjangkitkan 'keberanian' mereka itu kepada remaja lain.

Keberanian pertama bermula sejurus melepasi lampu trafik.  Sungguh mengejutkan kerana ketika baru melepasi lampur trafik tiba-tiba muncul sebuah motorsikal memecut laju sambil  'wheeli' di hadapan kenderaan Yangbaik.  Terasa tersentap jantung.  Ya Allah, kenapa buat depan kenderaan kami.  Tak sanggup memikirkan kesan dan akibat perbuatan mereka tadi.  Lalu terfikir kalau mereka nak wheeli atau memecut laju macam kilat ker... buatlah tetapi bukan di depan kenderaan kami buat di tempat lain.  Tak sanggup...



Kisah kedua tak sempat di rakam gambarnya tetapi ada terakam sebahagiannya di dalam berita TV 9 tengahari tadi. 
Kemalangan ngeri yang berlaku sejurus sebelum kenderaan kami tiba di tempat kejadian.  Kemalangan berkenaan menyebabkan kesesakan lalu lintas. 

Dalam keadaan ini Yangbaik terfikir sebuah petikan yang boleh difahami antaranya 'lewat seminit' lebih baik daripada langsung tidak sampai.

Begitulah sudahnya kehidupan kita, bukan kita yang menentukan, kita mampu merancang tetapi takdir yang menentukan.

Sehingga itu ucapan takziah buat keluarga mangsa.  Semoga bersabar atas ujian besar ini.

Sekian.

.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...