Cari di sini

Memuatkan ...

Sabtu, 7 Januari 2012

Malam ini mereka berdua lagi | Warung Ayang Ungguh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Malam ini mereka berdua lagi keluar makan-makan.  Memang tak patut.  Ayahnya dah buat janji dengan anaknya tanpa pengetahuan ummi.  Sungguh tak disangka sama sekali.  Menjadi juga perancangan mereka berdua itu.

Si anak bila makan di luar dah pandai minta milo ais.  Kalau dulu fresh oren jer tak pun sirap limau.  Seleranya bukan main lagi.  Dapat milo ais satu gelas besar boleh habis tapi tak makan.  Bila ajak makan ada le dua tiga sudu, itu antara nak dengan tidak jer.

Malam ini khabarnya mereka berdua makan makan di warung ayang ungguh.  Warung tu memang terkenal di kawasan kejiranan SIDEC terutama seksyen 7.  Dan paling top di kalangan pelajar yang NR yang menyewa di kawasan berdekatan seksyen 7.  Makanannya boleh tahan dan harganya juga berpatutan.  Paling sedap mee bandungnya... terangkat...

Ada kesempatan nanti Yangbaik review makanan yang ada di warung ayang ungguh.  Walau sebenarnya sega juga dengan student yang singgah makan di situ, sebabnya ... entah ... (macam tak der hidung pulak)...

Sekian dulu...

.

Baucer Buku 1Malaysia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Catatan ini dipetik dari laman web MOHE

GARIS PANDUAN PEMBERIAN BAUCAR BUKU 1MALAYSIA (BB1M)

1. PENGENALAN
Tujuan garis panduan ini adalah untuk menerangkan tentang proses pencetakan, penerimaan dan pembayaran baucar RM200 seperti yang telah diumumkan oleh Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan semasa Pembentangan Belanjawan 2012 pada 7 Oktober 2011 di Parlimen. Kerajaan mencadangkan peruntukan sebanyak RM260 juta diberi bagi melaksanakan inisiatif pemberian buku baucar berjumlah RM200. Inisiatif ini dijangka memberi manfaat kepada 1.3 juta orang pelajar.


2. OBJEKTIF
Inisiatif ini dirangka untuk meringankan beban perbelanjaan pembelian buku pengajian. Selain daripada itu, inisiatif ini dijangka dapat memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.


3. KRITERIA KELAYAKAN
Pelajar yang layak menerima bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) adalah terdiri daripada:

a) Warganegara Malaysia;
b) Lepasan SPM atau setaraf dengannya yang sedang melanjutkan pengajian di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ Politeknik/ institusi pengajian tinggi dalam bidang diploma, diploma lanjutan, ijazah, sarjana dan doktor falsafah;
c) Sedang melanjutkan pengajian dan status aktif di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ institusi pengajian tinggi pada Januari 2012;
d) Pelajar yang sedang melanjutkan pengajian secara sepenuh masa dan separa masa;
e) Pelajar yang sedang mengikuti pengajian di bawah program kerjasama dan mendaftar di bawah anak syarikat IPT berkenaan;
f) Menuntut di institusi pengajian di bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi atau diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia;
g) Pelajar di Institusi Pendidikan Guru (IPG) di bawah program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) tidak layak menerima baucar ini kerana telah diberi elaun buku sebanyak RM600; dan
h) Pelajar yang sedang mengikuti bidang Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) tidak layak menerima bantuan ini kerana pelatih KPLI adalah pelatih pra-perkhidmatan (telah diberi elaun).


4. TEMPOH PELAKSANAAN
Inisiatif ini adalah secara one-off bagi sesi bermula 2012 sahaja. Baucar ini sah diguna pakai selama 3 bulan sahaja iaitu 1 Januari sehingga 31 Mac 2012.


5. KADAR BB1M
Setiap pelajar yang layak menerima baucar buku berjumlah RM200 berupa baucar RM50 sebanyak 4 keping.


6. TATACARA PENGGUNAAN BAUCAR
a) Baucer akan dicetak oleh Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) dan seterusnya mengedarkan kepada semua agensi/institusi;
b) Baucer ini adalah untuk pembelian buku - buku akademik, jurnal, majalah ilmiah dan peralatan pembelajaran berdasarkan keperluan IPT masing-masing;
c) Pelajar boleh menggunakan baucar ini di mana-mana kedai buku yang menyertai pelaksanaan inisiatif ini. Pelajar perlulah mengisi nama dan kad pengenalan di baucar tersebut. Pelajar perlu menunjukkan kad pengenalan ketika menggunakan baucar ini;
d) Sekiranya amaun pembelian adalah kurang daripada RM200, pelajar dibenarkan membeli peralatan pembelajaran seperti buku catatan dan alat tulis. Baki baucar yang tidak habis digunakan dianggap luput dan tidak boleh dituntut;
e) Jika amaun yang dibeli melebihi RM200, pelajar perlu membayar sendiri dan tidak boleh membuat tuntutan tambahan kepada Kerajaan;
f) Baucar buku yang diterima tidak boleh ditukarkan dalam bentuk wang tunai;
g) Tempoh sah laku baucar adalah selama 3 bulan sahaja;
h) Tuntutan bayaran balik baucar akan dibuat oleh kedai buku terus kepada Bank Simpanan Nasional (BSN). Tuntutan hanya boleh dilakukan sehingga 30 April 2012;


7. PENUTUP
a) Semua pihak hendaklah mematuhi tatacara dan prosedur kewangan dalam pelaksanaan pemberian baucar ini;
b) Dokumen berkaitan pemberian baucar ini perlulah dikemas kini dan disimpan secara teratur dan kemas bagi tujuan pemantauan dan pengauditan;
c) Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan berhubung pelaksanaan inisiatif ini bolehlah menghubungi pelaksana masing-masing.




Edited:
Agihan Baucer Buku 1Malaysia (BB1M) kepada pelajar UiTM (Perak) akan dilaksanakan pada 9 Januari 2012 (Isnin) mulai jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang di Dewan Seri Iskandar. 

Agihan dibuat kepada semua pelajar UiTM (Perak) iaitu pelajar sepenuh masa, e-PJJ, PLK, DBA dan EMBA yang masih aktif sahaja dalam sistem SIMs.

Urusan agihan dilaksanakan oleh staf Pejabat Bendahari.

Gangguan menyentap emosi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Gangguan itu tidak disukai kerana ia bisa menganggu emosi. Terutamanya jika gangguan datangnya di awal pagi.  Memang menyakitkan untuk difikirkan.

Kesedaran untuk menepis gangguan itu perlu kerana kita punya perasaan dan jiwa yang perlu dihargai.

Kekuatan jati diri mampu menepis gangguan, namun dalam masa yang sama jangan perkecilkan gangguan itu.  Jika dibiarkan ia berulang, akan memudaratkan komunikasi juga perhubungan.

Atasi gangguan dengan memikirkan perkara yang baik selain dari gangguan itu.  Fikirkan juga kemungkinan kebaikan atau perkara lain yang tersembunyi disebalik gangguan itu.

Positif...

Ada rasa takut tetapi dapat untung

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,




Perbanyakkanlah mengingati sesuatu yang dapat menghapus segala keniknatan hidup, yaitu MATI.
(HR Tirmidzi)


.

Jumaat, 6 Januari 2012

Bukan salah fesyen

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



(walla... baru semalam keluar gambar nih... hari ini keluar semula.  sebab dikeluarkan semula adalah kerana pada gambar ni tertera perkataan fesyen)
update: gambar sebelah telah ditukar bagi mengelakkan kecelaruan atau salah anggap mengenai kaitan antara gambar dan cerita.  Walau apapun gambar di atas sekadar hiasan dan tiada kaitan dengan isi cerita.
 
Memang terasa terpanggil (entah sapa yang panggil tak tau ler) untuk menulis mengenai fesyen.  Sayangnya Yangbaik bukanlah penulis atau kolumnis fesyen di mana-mana majalah kerana tulisan Yangbaik tidaklah sebagus mana pun.  Nak menulis tentang fesyen sedangkan Yangbaik sendiri tidak pandai berfesyen tetapi minat terhadap fesyen tetap ada terutama fesyen muslimah.

Sejak dua menjak (ayat apa nie) ni fesyen muslimah dah jadi seperti satu keperluan dalam mana-mana majalah fesyen sehinggakan kita sebagai pembaca kadang keliru adakah ianya benar-benar muslimah atau sekadar perniagaan yang bertopengkan muslimah tetapi penghayatan muslimah tidak sejati.  Ini adalah kerana rata-rata pengeluar fesyen lebih mementing keuntungan dan mengambil kesempatan di atas lonjakan fesyen muslimah dan mula mencipta trend sendiri sehingga mengadaikan keperluan dan kehendak Muslimah. 

Fesyen muslimah sendiri yang diberi nama menjadikan wanita muslimah sebagai perangkap untuk melariskan jualan.  Sebagai muslimah pula, tidak seharusnya terpengaruh secara total terhadap longgokan fesyen muslimah.  Tidak dinafikan terdapat fesyen muslimah yang benar-benar diperjuangkan untuk wanita muslimah.  Oleh kerana dengan adanya lambakan fesyen muslimah tiruan yang berleluasa di pasaran maka secara tidak langsung fesyen muslimah sejati tidak berapa menonjol sebaliknya kelihatan seperti melukut di tepi gantang.

Wanita terutamanya yang muslimah seharusnya bijak dalam menilai fesyen yang terdapat di pasaran.  Keperluan berfesyen itu seharusnya disulami dengan kehendak syariah dan kehidupan beragama bukan semata-mata kerana keinginan untuk menunjuk-nunjuk.

Semoga fesyen muslimah tidak disalah ertikan.  Berilah maksud yang betul ke atas fesyen muslimah, bukan semata-mata mencari untung dunia sehingga mengabaikan keperluan 'di sana'.

Sekian.




Tumpukan perhatian | Tau tak per

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,




Tumpukan perhatian kepada pekerjaan anda sekarang. Fokus fokus fokus

pas tu ada pula orang jawab pulak "Tau tak per"

sakit nye rasa... apasal nak kena cakap macam tu...

memang kita dah tahu sebab tu kita cakap tumpukan perhatian

kenapa nak pula tambah ayat tu

Tak suka langsung

sebab tak sesuai langsung

ini bukan kisah soal hati

ini kisah realiti

TAUUUUU

.

Bukan Semua Boleh Baru | Sensitif

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


"gambar selingan yang diambil dari folder sample pictures di dalam netbook acer aspire one happy"

Untuk tahun baru memberi banyak makna yang baru, antaranya
azam baru, tekad baru, baju baru, hobi baru, kerja baru, anak baru, mukabuku baru, twitter baru, komputer baru, majalah baru, sekolah baru, pejabat baru, diari baru, planner baru, bos baru dan seribu macam baru.

Hanya satu baru yang sukar diterima



apa itu?




ia adalah
 *
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

ISTERI BARU
ayat ni memang sensitif sangat...buat isteri




kalau makwe baru atau pakwe baru tak per lagikkk
sebab belum ada ikatan yang sah kan?
salah sorang curang boleh cari lain sebagai ganti
asalkan baik budi dan pekerti serta beriman
tak yah nak frust sampai n*****g2


udah dulu...

*_*
.




Khamis, 5 Januari 2012

Majalah Nur | Januari 2012 | Dilema Bajet 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Nur Januari 2012 | Dilema Bajet 2012

Masih belum terlewat rasanya untuk berkongsi kandungan maklumat di dalam Majalah Nur keluaran Januari 2012.  Majalah ini adalah antara majalah kesukaan Yangbaik bermula dari keluaran yang pertama hingga kini dan selamanya (selagi ada di pasaran). 

Sayangnya tahun 2011 tak banyak koleksi yang dapat dikumpul.  Tak perlu cerita lah kot kenapa tak sempat kumpul, kerana alasan itu pasti menjemukan dan meloyakan walaupun bukan kerana hamil.

Terdapat banyak maklumat dan info dimuatkan di dalam majalah Nur yang terbahagi kepada 6 segmen atau bahagian utama. Paling istimewa untuk bulan Januari 2012 adalah adanya booklet "Gaya Busana 2012".  Memang menarik kerana didalamnya mengandungi kelainan dalam dunia fesyen muslimah untuk tahun 2012. 

Segmen lain yang dimaksudkan adalah :

*  Gaya Cantik dan Sihat
-  Kenali Finalis Cover NUR dan Penghijrahan Artis Nieyl
-  Pesona Pearl Haya
-  Gaya Radiusite Cetus Kelainan
-  Ekspresi Diri
- Info Diet
-  dan banyak lagi

*  Kerjaya, Bisnes & Bijak Wang
-  Rahsia Sukses
-  Pejabat ke Pejabat
-  Kerjaya
-  dan banyak lagi

*  Mom's Corner (mungkin boleh juga ditukar kepada Sudut Famili)
-  Pilihan Mama
-  Ibu Bapa Alami
-  Hujung Minggu
- Suami Isteri
-  dan banyak lagi

*  Citra Muslimah
-  Personaliti Berinspirasi (Yangbaik amat suka topik ini)
-  Muslimah Bestari
-  Pose Cantik
- dan ada lagi

*  Saffiya Untuk Bujang
-  Nur Pilihan
-  Isu Orang Bujang
-  Jejaka Pilihan (ehhhh... ada jugak)
-  Tip Untuk Orang Bujang (menarik neh..)

*  Air Tangan & Deko
-  Cepat Sedap (macam tak sesuai jer tajuk nye...)
-  Enak Rasa
-  Ayuh Kreatif
-  Buat Sendiri
-  dan... ada lagi (bukan tajuk tapi bermaksud dan lain-lain)

Fokus utama keluaran pada kali ini adalah berkaitan kawalan perbelanjaan.  Terdapat 15 tip elak duit melayang..

Sekian, selamat membaca dan dapatkan Majalah Nur di pasaran sekarang... (pengiklan tak bertauliah la...)


>_<


.

Ada apa dengan sombong

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Antara suka atau tidak, sungguh benar-benar keliru dan bimbang untuk berbicara secara maya.  Tambahan pula bila bercakap secara berhadapan pun kadang-kadang orang boleh kata kita sombong.  Itu kata-kata dari orang yang tidak kenal kita.  Mungkin kerana pembawakan atau air muka kita yang menyebabkan orang nampak kita sombong. 

Tanpa banyak bicara sesekali harus kita mengingatkan diri kita agar sentiasa berbuat baik sesama insan sama ada dari segi tutur kata mahupun riak muka.



"Tidak akan masuk syurga orang yang didalam hatinya terdapat kesombongan walau hanya sebesar zarah".  (HR Muslim)


...

Rabu, 4 Januari 2012

Wordless Wednesday #2/2012 : Selamat ulang tahun pertama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Inas Insyirah - 1 tahun

Wordless Wednesday #1/2012 : Persiapan sebelum sekolah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Jom!  sekolah

Rabu tanpa kata pertama untuk tahun 2012.

Hari pertama sekolah tahun 2012


Ada apa dengan rupa dan harta

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,




Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa kamu juga tidak memandang kepada harta kamu, akan tetapi Allah melihat kepada hati dan amalan kamu

(HR Muslim)
 
 
.

Selasa, 3 Januari 2012

WBB tahun 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,




Opsss... masa dah time....
tiba-tiba berlari berkejaran ke thumb-print or e-jari
masa dah tiba...
alamak dah jam 8.15 la...
lewat la pulak hari ni...
dah la hari pertama kerja di tahun 2012
tiba-tiba terlewat pulak... bukan sikit sampai 15 minit tu...

 *
*
*
*
*
*
*
*

selingan jap


*
*
*
*






aisey....
baru teringat
memang tadi keluar lambat dari rumah
sebab dah tahu dah hari masuk kerja jam 8.30 pagi... WP3
hehehhe   buat-buat lupa  la pulak...


>

Isnin, 2 Januari 2012

Baik Budi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Orang mukmin yang sempurna imannya adalah yang paling baik budi pekertinya dan lemah lembut dengan keluarganya.  (HR Tirmidzi)


*

Ahad, 1 Januari 2012

Kisah malam pertama tahun 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Ini bukan kisah bajet 2012 seperti yang tertera di gambar tetapi kisah kehidupan di jalan raya pada malam pertama tahun 2012 dan mungkin juga ada sedikit kaitan dengan bajet 2012 juga.

Bagaimana kisah ini bermula dan berakhir terpulang kepada penilaian peribadi masing-masing.  Yang pasti ia bermula agak mengejutkan kerana remaja Malaysia sungguh berani tak kira remaja lelaki atau remaja perempuan.  Sayangnya keberanian mereka tidak bertempat dan tidak pada masa yang sesuai.  Simpati pada nasib dan masa depan mereka.  Semoga mereka segera sedar dan tidak menjangkitkan 'keberanian' mereka itu kepada remaja lain.

Keberanian pertama bermula sejurus melepasi lampu trafik.  Sungguh mengejutkan kerana ketika baru melepasi lampur trafik tiba-tiba muncul sebuah motorsikal memecut laju sambil  'wheeli' di hadapan kenderaan Yangbaik.  Terasa tersentap jantung.  Ya Allah, kenapa buat depan kenderaan kami.  Tak sanggup memikirkan kesan dan akibat perbuatan mereka tadi.  Lalu terfikir kalau mereka nak wheeli atau memecut laju macam kilat ker... buatlah tetapi bukan di depan kenderaan kami buat di tempat lain.  Tak sanggup...



Kisah kedua tak sempat di rakam gambarnya tetapi ada terakam sebahagiannya di dalam berita TV 9 tengahari tadi. 
Kemalangan ngeri yang berlaku sejurus sebelum kenderaan kami tiba di tempat kejadian.  Kemalangan berkenaan menyebabkan kesesakan lalu lintas. 

Dalam keadaan ini Yangbaik terfikir sebuah petikan yang boleh difahami antaranya 'lewat seminit' lebih baik daripada langsung tidak sampai.

Begitulah sudahnya kehidupan kita, bukan kita yang menentukan, kita mampu merancang tetapi takdir yang menentukan.

Sehingga itu ucapan takziah buat keluarga mangsa.  Semoga bersabar atas ujian besar ini.

Sekian.

.