FOLLOWER

12 Januari 2012

Apa sebenarnya hipokrit

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Apa sebenarnya yang dikatakan hipokrit?  Menurut kamus dewan pelajar edisi dua, hipokrit adalah orang yang berpura-pura berperangai baik atau munafik.  Adakah ini bermakna perkataan hipokrit itu sesuai digunakan untuk menggambarkan hubungan antara individu dengan individu lain.  Yangbaik agak keliru juga maksud perkataan hipokrit. 

Kadang-kadang perkataan hipokrit itu digunakan untuk menggambarkan seseorang yang berpura-pura baik dengan individu yang lain sedangkan dalam masa yang sama dia tidak menyukai orang itu.  Okey, bagi Yangbaik tidaklah salah jika kita nak berbuat baik sesama manusia walaupun pada satu masa yang lain dia tidak sukakan kita kerana boleh jadi dalam satu masa yang lain kita juga pernah tidak menyukainya. 

So, untuk win-win situation, bila orang buat baik kita pun terimalah kebaikannya walaupun baiknya itu ada makna.  Dan, walaupun pada ketika yang lain pula dia tidak pedulikan kita. 

Okey, itu kira adil lah kan.  Bila dia buat baik dengan kita kerana ada sebab tertentu bermakna kita termasuk dalam senarai sahabatnya.  Dan bila dia tidak pedulikan kita, tak perlulah kita berkecil hati.  Dalam satu masa lain dia pasti akan cari kita juga kan?... 

Sendiri fikirlah, apa pun yang kita buat tidak semestinya orang suka dan ada juga ketika tertentu kita tidak suka dengan perbuatan orang lain.  Itu semua adalah alasan dan sebab-sebab tertentu untuk menjadikan kita seorang yang matang dan dewasa dalam membuat pilihan dan bertindak.

p/s:  Catatan ini dibuat sempena Seminar NKRA SPRM di Dewan Al-Khawarizmi pada 12/1/2012.  Ada sesuatu yang istimewa di situ.... 


.

Kata itu dikunci

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,





Kata-kata itu dikunci lalu dijadikan sebagai kata kunci sejurus itu kata kunci itu dijadikan sebagai sumber trafik ke blog Yangbaik.

Antara kata-kata yang telah dikunci untuk minggu ini ialah:

1.  borneo_hh - ada kaitan rasanya dengan Borneo Pos
2.  gambar hati terluka - hati manusia tak der tapi kalau hati ayam adalah
3.  hati yang terluka - kerana manusia, kembali ingat Allah jiwa kan tenang
4.  jenis jenis black berry bold - kurang pasti sebab tak pernah guna
5.  2012 malam pertama - ada kaitan dengan catitan pada 1/1/2012 dan berita utama di dada akhbar sepanjang minggu pertama tahun 2012
6.  alasan cuti - sering dicari dan jika hendak memberi alasan untuk cuti berilah alasan yang benar dan bukan yang tidak masuk akal... lagi satu janganlah menipu untuk mendapatkan kelulusan cuti...
7.  alasan cuti kerja -  sama seperti di atas

8.  bar kaunter dapur - gambar tu ada dalam cerita menarik sepanjang minggu ini
9.  berkemban mandi telaga - jika telaga itu dalam bilik bertutup... tak berani nak sambung lagi bimbang disalah tafsir

10.  biladikecewakan - manusia memang begitu, sukar untuk menerima hakikat bila dikecewakan, untuk mengubatnya banyakkan muhasabah diri dan kembali lah ke jalan yang benar...

Sekian dulu. tetapi apa sebenarnya yang mereka cari dengan kata-kata itu, tentu ada tujuan tertentu.


?

Kuasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

berkongsi lagi...



"Kalau engkau merasa berkuasa untuk membuat aniaya kepada hamba Allah, ingat pula bahwa Allah lebih berkuasa membalasnya".  (Umar Al Khatab)



.

6 perkara hendak dilakukan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Apa yang hendak dilakukan dan apa pula hasilnya

6 perkara yang hendak dilakukan esok.  Mengapa 6 perkara bukan 10 atau 100 atau 1?  Jawapan bagi persoalan itu adalah atas dasar kemampuan diri sendiri dan tanggungjawab kepada diri sendiri.  Bukan tidak boleh lebih dari 6 perkara atau sebaliknya, tetapi cukup sekadar itu dulu andainya 6 perkara itu mampu diselesaikan esok tambah pula 7 lagi untuk lusa ... dan seterusnya.

Bagi Yangbaik, 6 perkara itu perlulah merangkumi perkara yang perlu didahulukan sehingga perkara yang kurang penting.  Bagi perkara yang tidak termasuk dalam perancangan tetapi perlu disegerakan kerana datangnya secara tiba-tiba perlu dijadikan sebagai agenda sampingan dan tambahan kepada perancangan sedia ada.


Berikut adalah contoh 6 perkara:
1.  Solat pada awal waktu
2.  Masak/Sediakan sarapan untuk keluarga
3.  Makan pada masa yang sesuai
4.  Berbual dengan anak-anak
5.  Elakkan pembaziran - masa, air, elektrik, tenaga
6.  Bantu insan yang memerlukan dan ucap terima kasih di atas setiap bantuan.
Senarai di atas sekadar contoh sahaja dan tiada kaitan dengan sesiapa sahaja.  Jika berlaku kesilapan maksud atau tidak dapat diterima... mohon maaf dan anggaplah ia satu perkongsian maklumat sahaja.

Cubalah cipta senarai lain dan lihatlah hasilnya...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...