FOLLOWER

3 Februari 2012

Siapa penulis blog yang popular

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Siapa penulis blog yang popular?  Jawapannya pasti kurang jelas kerana pada diri kita (blogger) kita adalah penulis yang popular.  Kalau tidak popular di kalangan peminat atau pengunjung, kita popular di hati kita.  Kerana kita menulis kerana niat dari hari kita sendiri.

Kita adalah apa yang kita tulis.  Popular dengan apa yang kita tulis dengan semangat kental yang ada pada diri kita.

Jadilah penulis blog yang popular dengan idea sendiri dan bukan dengan idea orang lain.  Dan yang lebih baik lagi tulislah yang baik-baik dan mendatangkan faedah kepada masyarakat bukan sekadar gossip panas atau cerita-cerita karut yang langsung tidak bermanfaat.

Oppsss! Tersilap pula, ada kata-kata ahli hikmah jika kita banyak bercakap akan banyak dosa, so... jika kita banyak menulis pula bagaimana?... sebenarnya apa yang kita cakap atau apa yang kita tulis menggambarkan siapa diri kita...

Sekian.

*.*

Budaya Kejutan dan Teguran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


 
Kejutan dan emosi

Berbagai emosi dan reaksi yang terhasil apabila menerima kejutan iaitu berita yang mengejutkan dan tidak disangka-sangka, tidak termasuk dalam kategori ini adalah kejutan elektrik. 

Kejutan budaya suatu masa dahulu merupakan satu istilah baru dan jarang-jarang didengar, namun sejak kebelakangan ini (lately) kejutan budaya ini seakan sudah serasi dengan gaya hidup kita sehinggakan kita seperti sudah muak dan jelak dengan berita mengejut mengenai sesuatu kejadian atau individu tertentu. 

Kejutan perkara biasa

Mengapa begini?  Yangbaik berpendapat oleh kerana kita sering menerima kejutan kita akan menganggap bahawa kejutan itu seperti perkara biasa.  Menggapa terjadi juga perkara yang sama sedangkan seringkali ditegur dan disindir, berbalik kepada soal hati dan perasaan serta tahap integriti individu.

Mantap spiritual mental dan fizikal

Pernah kedengaran juga, tidak perlu terkejut dengan kejutan arahan tugas kerana zaman sekarang semua arahan boleh tiba pada bila-bila masa dan dateline juga boleh jadi dalam sekelip mata. 

Oleh itu sebagai individu yang berkerjaya dan telah menerima tawaran tugas, maka perlu sentiasa mantap dari segi spiritual dan mental serta fizikal.

Teguran dan ingatan

Teguran tidak bermakna tidak disukai tetapi sebagai ingatan agar kesilapan yang sama tidak berulang dan dijadikan pengajaran untuk meneruskan hidup bagi tugasan lain pula. Sentiasalah bersedia untuk menerima apa juga kejutan.  Kuatkan semangat dan teguhkan iman

Sekian.

^-^
.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...