FOLLOWER

10 Februari 2012

Sudah tertunaikah amanah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Sedetik lalu teringat peristiwa yang telah menimpa seorang sahabat.  Kejadian itu sungguh menyayat hati walaupun bukan kisah kemalangan yang meragut nyawa sesiapa tetapi kejadian itu telah meragut sebuah kepercayaan. 

Teringat pula tidak berapa lama dulu sebuah ingatan yang telah ditanam walaupun pemberi ingat itu mungkin tidak berapa disukai oleh beberapa ramai orang namun ingatan itu cukup memberi kesan kerana ia amat bernilai dan berkesan.  Tidak semua orang mampu menilai ingatan itu kerana datangnya ingatan itu bukan ketika mereka merasa peritnya kepercayaan yang dikhianati.

Ingatan bagaimana sebuah amanah atau kepercayaan seharusnya dipelihara dan dihargai.  Sekali kepercayaan itu dinodai ia mampu merobek seluruh kepercayaan dan tidak akan ada lagi kepercayaan walaupun dibayar dengan segunung emas.

Amanah tugas seharusnya dan sewajibkan dilaksanakan dengan penuh ikhlas dan jujur serta istiqamah.  Andainya amanah tugas itu tidak dilaksanakan dengan sempurna bukan sahaja memberi kesan kepada orang lain tetapi kepada diri sendiri terutamanya kesan kepada perhubungan dan pertalian dengan rakan setugas juga dengan ketua jabatan atau ketua unit atau ketua bahagian. 

Bagaimana hendak melaksanakan sesuatu tugas sekiranya amanah yang diberikan tidak dapat dilaksanakan dengan baik serta tidak difahami asal-usul amanah itu.  Bagaimana hendak berbelanja dengan hasil gaji yang diperolehi sekiranya tugas yang diarahkan jarang sekali mencapai KPI atau sasaran. 

Tanggungjawab untuk melaksanakan tugas itu walaupun datang dari atas (bos) hendaklah dilaksanakan dengan sebaiknya.  Bukanlah dengan sengaja bos memberi tugas itu jika tidak kerana bos juga diberikan amanah tugas oleh bos di atasnya.

Kecil hati bukanlah satu jalan penyelesaian kepada sebuah masalah atau isu.  Setiap permasalahan ada penyelesaian dan mulakan dari sekarang jangan tunggu lagi untuk melaksanakan dan menunaikan amanah dengan baik.

Semoga dipermudahkan segala urusan untuk kebaikan semua pihak.


~~~~~~~~~~~~~~
Tunaikanlah amanah kepada yang telah mempercayaimu dan janganlah engkau berkhianat kepada yang khianat kepadamu.  (HR Abu Daud)

.

Terasa hati dan merajuk

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Dalam kehidupan seharian, dalam apa juga aktiviti yang dilakukan kita memang tidak lari dari membuat keputusan atau menerima keputusan atas permohonan yang dimajukan.

Sesuatu keputusan tidak selalunya mudah dibuat dan sukar ditelah apa hasilnya apabila keputusan dibuat.  Namun tidak semestinya keputusan yang dibuat itu mampu mengembirakan semua orang.  Justeru terimalah apa juga keputusan yang diberikan dengan hati yang terbuka.



Proses membuat keputusan bukanlah sesuatu yang mudah namun tidak juga sukar apabila adanya garis panduan.  Hanya terpulang kepada individu untuk menerima keputusan atau garis panduan yang telah ditetapkan.

Dalam situasi kedewasaan ini perasaan terguris rasa tidak perlulah dilayan sangat kerana proses yang mendewasakan dalam berbagai situasi.  Seharusnya proses yang dialami sepanjang kedewasaan itu memantangkan cara kita berfikir dan bertindak.



Soal terasa hati (heart feeling) tolak tepi dan rajuk itu janganlah dilayan kerana perasaan itu tidak menguntungkan sesiapa.  Kita mungkin akan rasa bahagia bila melibat orang lain 'padan muka' sebab menyusahkan kita, tetapi ke mana pula kita selepas itu. 

Kita tidak selamanya hidup sendirian dan tidak selamanya kita menerima keputusan.  Suatu masa bila kita membuat keputusan ... saat itu... kita akan merasa betapa beratnya... beban yang dipikul.

Cukup-cukuplah dengan apa yang telah berlaku...


.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...