FOLLOWER

20 Februari 2012

Apa makna CELOP?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan CELOP?  Adakah ianya istilah baru yang belum didaftarkan dengan DBP atau kerana istilah berkenaan belum dikemaskini .

Melalui beberapa pencarian di alam maya terutama melalui laman web Dewan Bahasa dan Pustaka, memang tidak ditemui makna dan istilah celop yang ada makna hanyalah celup sahaja.

Antara sebahagian daripada makna dan penggunaan perkataan celup adalah:
1.  tiruan, palsu, tidak asli;
2.  orang putih celup ialah orang yg hendak berlagak dll spt orang putih;
3.  tayar celup adalah tayar tua yg telah dibaharui bunganya;
4.  tukang celup ialah orang yg kerjanya mewarnai kain dll; bercelup

Peribahasa:
Kesat-kesat daun pimping,kalau kesat daun labu boleh dicelur.
Bermaksud:-
Orang miskin serta tidak berilmu tiada berguna di antara orang banyak, tetapi kalau ada perangai yang baik, ada juga faedahnya. celur = celup ke dalam air mendidih.


update:
Alif kata 'apa celop' tu sama 'apa pasal'
betul ke?

.

Puncak syurga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Aku jamin rumah di dasar surga bagi yang menghindari berdebat sekalipun ia benar, dan aku jamin rumah di tengah surga bagi yang menghindari dusta walaupun dalam bercanda, dan aku jamin rumah di puncak surga bagi yang baik akhlaqnya.  (HR Abu Daud)


Moral:
1.  Tak usah berdebat, bertikam lidah atau bertegang urat leher
2.  Jangan cakap perkara yang bukan-bukan atau menipu walaupun ketika buat lawak...boleh?
3.  Jaga perangai

(^-^)
.

Ucapan selamat tinggal kepada bos

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Ucapan selamat tinggal kepada bos


Bos yang akan berpindah ke sebuah syarikat multinasional

kenapa yer perlu ada perbezaan ucapan selamat tinggal
ucap ajer lah ucapan yang baik-baik
tambahan kepada bos
tak kiralah bos kan... apa pun yang pernah dia lakukan dulu
itu semua untuk kebaikan kita juga
setiap orang terutama bila dah jadi bos memang mempunyai perwatakan yang berbeza
namun perwatakan yang berbeza itu bukan kerana lupa diri tetapi kerana tanggungjawab
bila dah jadi bos sudah tentu perlu ada sikit perubahan kerana beban dan tanggungjawab sudah berubah
adalah mustahil bila dah jadi bos pemikiran masih di tahap lama.
bos yang paling baik adalah bila kenaikan pangkatnya itu bermula dari bawah dan tidak kerana melalui mana-mana 'cable'

entah lah mengapa tiba-tiba pula terfikir nak buat entry ni.


okeh tak bos?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...