FOLLOWER

13 Mac 2012

Lupakan kekhilafan lalu bina semangat baru jangan biarkan hati membeku

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




1. Dalam kehidupan seharian kita pasti tidak lari dari segala ujian, cabaran dan juga pujian.  Namun pujian itu yang diterima sedikit sahaja berbanding kemarahan atau kebencian.

2.  Pernah kita diberikan sesuatu tugasan, namun jarang sekali tugasan itu dapat disempurnakan dengan jayanya tanpa kerjasama banyak pihak antaranya rakan setugas atau 'stakeholder'.  Bukan bermaksud mereka tidak memberikan kerjasama tetapi tidak dapat memahami keperluan tugasan kita serta had kuasa yang ada pada kita.

3.  Aye pernah berhadapan dengan satu situasi yang agak memilukan di mana seorang daripada sahabat telah dipersalahkan kerana beliau dikatakan 'pandai-pandai' buat keputusan.  Sedangkan apa yang diucapkan jauh sekali dari apa yang beliau hadapi.  Ini semua gara-gara salah faham, tidak mahu memahami serta ingin melepaskan 'tengkok' sendiri.  Dalamerti kata lain tidak mahu bertanggungjawab dan lantas meletakkan kesilapan itu pada orang lain yang diminta bantuan.  Patut ker?

4.  Berusahalah menjadi manusia yang bertanggungjawab kepada diri sendiri dan juga kepada alam sekitar serta manusia sejagat.  Tidak pula bermakna menerima semua kesalahan yang dilakukan orang lain tetapi lebih kepada bersedia menerima teguran dan menerima kenyataan mengenai kelemahan diri seterusnya berusaha memperbaiki diri.

5.  Elakkan lah juga sifat cepat melenting dan terus menyalahkan orang lain.  Fikirlah dahulu berita yang diterima itu.  Adakah ianya benar atau sekadar ayat 'bodek' supaya dia terlepas dari hukuman.  Fahami maksud sebenar disebalik pelaporan.  Fikir jauh sikit dan pandang ke depan jangan statik sahaja.

6.  Tidak elok menyusahkan orang lain dengan perkara yang remeh temeh dan tidak ada kaitan dengan dirinya.

7.  Janganlah 'sampai hati' membiarkan orang lain yang tidak bersalah menjadi mangsa keadaan atau mangsa manusia yang tidak mahu mengerti hati dan perasaan orang lain.

8.  Kemajuan teknologi bukan untuk disalahgunakan sebaliknya gunalah kemudahan teknologi yang ada untuk kebaikan diri sendiri dan manusia sejagat.

9.  Elakkan menyimpan dendam atau kemarahan kerana ia mampu menjejaskan kecantikan sebenar yang ada dalam diri atau luaran.  Dendam kesumat itu mampu mendatang pelbagai gejala penyakit dan akan menjejaskan kesihatan sebenar.

10.  Siapalah kita untuk berdendam dan menyimpan benci kepada orang.  Sedangkan ia sedikitpun tidak mendatangkan keuntungan atau kekayaan malahan kerugian juga kegelapan bakal menyelelubungi segenap ruang kehidupan.


Sekian.

Lama Berdiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


sumber gambar :  google.com


Barangsiapa terbiasa memanjangkan shalat malam (dengan memanjangkan bacaan al-Qur'an ketika berdiri dalam shalat), maka ia akan merasa ringan ketika harus lama berdiri pada Hari Kiamat kelak. 
(Hassan bin Athiyyah)




.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...