FOLLOWER

30 Mac 2012

Gadis Melayu jaga suara

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



sumber:  google.com

Jenuh-jenuh juga lah mencari gambar gadis melayu yang sesuai untuk ditempek di sini.  Walaupun gambar di atas sekadar lukisan rasanya sesuai kot untuk memberi gambaran kepada gadis melayu.  Okeh kalau tak sesuai boleh letak gambar barisan peserta pertandingan Gadis Melayu di TV9.

Gadis Melayu jaga suara bukan sekadar bermaksud jaga suara dengan mengamalkan amalan tertentu untuk memerdukan suara tetapi lebih kepada jagalah suara di tempat awam kerana suara juga tergolong di dalam aurat bagi gadis dan wanita Islam.  Tidak pula bermaksud tidak boleh bersuara langsung.

Okey lah... Yangbaik bukanlah boleh dikategorikan sebagai ustaz ustazah tetapi sebagai seorang wanita, isteri dan juga pernah bergelar gadis suatu masa dahulu berpendapat... ketawa, mengilai atau menjerit di tempat awam tanpa tujuan keselamatan adalah sesuatu yang tidak sopan dan amat menyinggung sekali.

Beginilah nak mudah cerita, ketika keluar berkumpulan terutama ke rumah sewa kawan lelaki yang kononnya satu kelas... ini cerita parti perpisahan (berpisah la sangat kan).  Rumah sewa kawan lelaki (classmate) biasa di kawasan kejiranan,  adalah tidak manis bagi mana-mana gadis untuk ketawa atau mengilai.  Perbuatan itu sesuatu yang sia-sia kerana bukan sahaja tak elok didengar oleh jiran tetangga tetapi juga menyakit hati dan telinga. 

Boleh kata juga macam... kalau tak suka jangan dengar.  Hello.... korang tu perempuan kan?... so buat apa kat rumah budak lelaki nih... dah tu tengah malam macam ni tak balik lagi... esok tak der kelas atau dah abih exam... jangan nak buat perangai nak senonoh tu... jaga lah maruah anda sebagai siswi.

dah... habis berleter memalam buta nih... esok siang kalau korang baca... ingat2 lah jangan nak buat lagi atau jangan nak cuba buat... kalau hampa ditimpa bala bukan kena kat group hampa jer... ingat-ingat la mak bapak kat kampung tak pun kat bandar mana sekalipun... pelihara maruah diri dan keluarga.

Hish...dah habis..

Kekusutan dan kesakitan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Entah bagaimana hendak dimulakan
Segalanya bermula dengan agak baik
berterusan baik sekali
sesekali kesakitan dan keletihan yang melanda adalah lumrah
bumi mana tidak ditimpa hujan, langit mana yang tidak ditimpa mendung

hari ini....
Puas mencari di mana silapnya
adakah kerana kebodohan diri
atau juga kerana kelemahan diri
atau mungkin juga kerana ketidakcekapan diri
lantaran itu...
setiap permohonan bantuan dipandang enteng

Tuhan ku songsong masa silamku
Moga kelam tabir hayat tersingkap sopan

Perit hati ini ku tabahi terima setiap ujianMu
Semoga memberi pengajaran dan kekuatan kepada ku
agar tidak memandang rendah setiap permintaan

....

Menghidupkan cahaya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Kebaikan menghidupkan cahaya dalam hati dan kekuatan dalam beramal. Sedangkan keburukan menyebabkan kegelapan dalam hati dan kelemahan dalam beramal.
(al-Mu'tamir bin Sulaiman at-Taimi)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...