FOLLOWER

19 Julai 2012

Minggu ke-24 dan keputusan MGTT

As salam,


sumber:  babycenter

Hari ini Khamis kena buat pemeriksaan lagi.  Kandungan telah mencecah 24 minggu, sedar tak sedar jer.  Ini bermakna kandungan sekarang berada dalam mingu-minggu terakhir dalam fasa ke-2 dari 3 fasa. 

Berikut adalah catatan yang dipetik dari babycenter mengenai perkembangan fetus bagi minggu ke-24:

Berat bayi anda lebih dari 1.3 paun / 600 gram. Walaupun dia mempunyai hanya sedikit lemak badan dan kulitnya nipis dan mudah pecah, dia sekarang sudah mempunyai bentuk badan yang sempurna. Otaknya tumbuh dengan pantas, dan dia semakin memenuhi ruang dalam rahim anda. Dari mercu kepala ke tumit dia berukuran 11.8 inci / 30 sentimeter. Sekiranya pelahiran anda nampak seakan-akan hendak bermula, sudah pasti pakar obstetrik dan doktor akan melakukan segala-galanya untuk menghentikan perjalanan kelahiran pramatang supaya bayi anda boleh terus-menerus matang.


Anda mungkin kelihatan jalur-jalur merah atau coklat yang malap yang merupakan tanda perut meregang, bergelar stria kehamilan yang terdapat di abdomen, punggung dan payudara anda. Krim tidak boleh menghilangkannya, tetapi, memakai bra yang menyokong boleh menghindarkan atau mengurangkan jalur-jalur ini di payudara anda. Jalur-jalur ini memang terjadi di tahap kehamilan ini - lebih kurang 90 peratus wanita mendapatnya. Sesudah anda melahirkan, pigmen kemerahan atau kecoklatan pada jalur-jalur itu akan mula hilang, dan menjadi lebih pudar dari di kulit kelilingnya.

Juga, mata anda akan menjadi sensitif kepada cahaya dan akan terasa kering dan seakan-akan berpasir. Ini merupakan simptom kehamilan yang biasa bergelar 'mata kering'. Untuk meredakan ketidakselesaan anda, gunakanlah larutan 'airmata tiruan' untuk menambahkan kelembapan.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Minggu lepas (hari Rabu) minum air gula (segelas) untuk mengesan kalau-kalau ada kencing manis.  Memang manis sungguh dengar cerita ada kawan kita sampai muntah-muntah selepas minum air gula, sudahnya minggu ni kena ulang lagi.  Mana tak muntahnya perut kosong tiba-tiba diisi dengan air gula yang agak banyak. Alhamdulillah @yangbaik tak sampai jadi macam tu. 
 
Dan, hari ini dapat keputusannya agak baik sebelum 4.7 dan selepas 6.6.  Tapi harus ingat seminggu selepas raya perlu ulang semula proses ini.  Kata Doktor 'Ayu' kena buat sampai 3 kali.  Eeeee... rasanya tak perlu la kot eakk.  Elok-elok takder kencing manis ni, biarlah sampai ke sudah.
 
2 minggu lagi nak scan pulak...
 
hari ini juga kerana lewat makan gastrik datang menyerang semula.... aduhhhhh
 
 
'suka duka pentas dunia' 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...