FOLLOWER

29 Julai 2012

Menu berbuka: Pengat pisang nangka berganda abang belanja

As salam,


Menu lagi!  Sementara menunggu masuk waktu berbuka puasa hari ini, @yangbaik ambil kesempatan untuk mencatatkan satu lagi menu berbuka puasa.  Mengapa abang belanja?  Ha... sebabnya hari ni pengat pisang nangka ini disediakan oleh encik abang.  Menu nya memang dia yang buat.  @yangbaik hanya tolong potong buah nangka sahaja. Selebihnya encik abang yang sediakan mula dengan ambil daun pandan hinggalah masukkan santan dan gula.  Memang dari pagi tadi encik abang mengidam nak makan pengat pisang.  Asalnya nak cari pisang tanduk tapi tak jumpa yang jumpa cuma pisang nangka jer.

Pisang nangka pun boleh juga bercampur dengan nangka pula tu sebab jadi berganda nangkanye.... hehehe.  Jom lah kita tengok resepi pulak.... itupun kalau sudi ... kalau tidak tengok gambar jer lah.


Bahan:
1 mangkuk buah nangka dipotong kecil
3 biji pisang nangka dipotong melintang
1 kotak santan segera
1/2 tin susu cair
1 cawan gula (secukup rasa)
air secukupnya
secubit garam
2 helai daun pandan

Cara membuat:
1.  Campurkan pisang dan nangka di dalam satu periuk, masukkan santan dan sedikit air.  Kacau rata dan tunggu sehingga mendidih.
2.  Masukkan susu cair, gula, garam dan daun pandan (diikat), Kacau sehingga rata dan tunggu sehingga mendidih.
3.  Sedia untuk diangkat dan hidangkan.

Sekian,selamat mencuba.



"Suka duka pentas dunia"


(@-@)
.




Menggoda lah sangat

As salam,



Bulan Puasa ni anak-anak pun pandai demand yang macam-macam, dah lah pagi tadi tak bangun sahur tiba-tiba minta itu ini.  Buat alasan kononnya tak bangun sahur.  Sabar jer lah...

Opps ... jap sat lagi sambung cerita lain pulak... nak masak untuk buka puasa.  Nak tahu menu buka puasa petang ni?   Tunggu malam karang tak pun sat lagi sejenak sebelum berbuka andai sempat online... boleh ler cerita sikit.




'suka duka pentas dunia'


.

Catatan ke-41 di bulan Ramadan: Ceritera Ramadan

As salam,




Hari ini dah mencecah hari ke-9 Ramadan dan catatan ini merupakan catatan ke-41 bagi bulan Julai 2012.  Dah tak tahu pulak nak rekod apa kat sini semalam penuh dengan monolog dan macam-macam cerita.  Silap pulak sepatutnya simpan separuh untuk hari ini. 

Begitulah kehidupuan 'suka duka pentas dunia' dah tak ada idea nak menulis juga kan buang masa jer.  Okey lah hari ini cadangnya nak roaming jer lah... baca entry blog yang menarik perhatian. Nak tulis panjang-panjang notebook ni asyik hang pulak... dah 'clean' folder pun masih lagi sama.


'suka duka pentas dunia'


Hakikat kesenangan

As salam,



gambar hiasan



Dunia adalah kesenangan yang (akan) segera ditinggalkan. Demi Allah yang tiada Ilah (sesembahan) yang berhak disembah selain Dia, tak lama lagi (dunia ini) akan hancur bersama penduduknya. Maka ambillah dari kesenangan dunia untuk mentaati Allah semampu Anda! Sesungguhnya tiada daya dan upaya kecuali dari Allah.

(Qatadah (salah seorang murid Ibnu Mas'ud ))
 
 
'suka duka pentas dunia'
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...