FOLLOWER

11 September 2012

Cabaran mengasah bakat kemahiran menulis

As salam,
 
 
 
 
Menulis atau mencoret... adakah ianya berbeza.  Yangbaik tidak dapat memberikan jawapan yang tepat untuk soalan sendiri itu...
 
Bagi yangbaik ianya nampak seperti memberi maksud yang sama tetapi memberi kaedah yang berbeza.  Di mana menulis mungkin lebih serius seperti menulis buku atau karya berbeza pula dengan mencoret, ianya lebih santai dan tidak dibuat secara serius atau tidak mempunyai pengertian yang berat.
 
Menulis memerlukan idea yang banyak dan bernas sebalik mencoret lebih kepada idea selamba dan tidak memerlukan pemikiran yang kritis.  Betul kah?  Andai salah... sudilah diperbetulkan.
 
Untuk mengasah bakat dan kemahiran menulis memerlukan azam dan bakat serta kesungguhan dalam menghasilkan karya.  Walaupun sedikit biarlah ia memberi manfaat buat orang yang membaca.
 
 
 
Sekian.  Suka duka pentas dunia.
 

Mengembirakan atau mengecewakan

As salam
Apakah yang mampu mengembirakan kita? 
Walaupun sebenarnya kita sendiri tidak tahu dan kurang pasti apa yang mampu mengembirakan kita.  Tidak sepertinya apa yang kita suka itu mampu dilaksanakan oleh orang lain.  Dan... sebenarnya kita sendiri tidak tahu apa sebenarnya mampu mengembirakan orang lain.
Dan penting juga tidak menganggu kerja-kerja orang lain dan tidak perlu lah menceritakan semua kerja yang kita buat kepada orang lain hanya semata-mata untuk menerangkan bahawa kita sebenarnya buat kerja dan kita juga banyak kerja.... Hehehehe.... kantoi lah tu...
Sebagai jiran juga kadang-kadang kita terperangkap antara hendak menjaga hati atau hati kita yang terluka... harus sedar hati kita yang terluka akan ada pengubatnya tetapi hati jiran yang terluka ... mampukah kita ketahui dan ubatinya? Tidakkan.
Jadi... sentiasalah berlapang dada dengan setiap apa juga kejadian dan masalah yang ditimbulkan oleh jiran.  Adalah penting untuk kita menjaga hati dan hak jiran kita.  Gembirakan mereka juga satu kebaikan.
Setelah ibadah yang wajib, amal yang paling dicintai Allah adalah menggembirakan Muslim lainnya.
(HR Tabarani)
'suka duka pentas dunia'
~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...