FOLLOWER

27 November 2012

Bila boleh

As salam,



Bila boleh makan itu ini
Bila boleh buat itu ini
Bila boleh pulih semangat ini
Bila boleh kuat hati ini
Bila boleh segala-galanya yang boleh



awan mendung sentiasa saja bergentayangan
sesekali disulami awan hitam
sesekali juga disulami awan ceria
namun masih lagi dibayangi awan kelabu

Makan nasi berkuah tidak
hanya berlauk ikan bakar
Nasib ini malangnya tidak
hanya sesekali rasa tercabar

Awan hitam di kaki langit
sang bayu pula lemah gemalai
hati ini tidaklah sakit
hanya terluka bila terabai

Buah delima di dalam peti
Kulitnya kuning isinya merah
Jika hendak mengubat hati
Kepada Allah kita berserah


*

Pernah terfikir nak buat ?

As salam,



Corak ini sekadar hiasan saja

Mungkin juga ada dikalangan kita yang pernah terfikir nak buat baik... dan pernah buat baik.  Mustahil pula ada orang yang tidak pernah terikir nak buat baik.  Walaupun tak sempat nak buat baik tapi niat ada... Insya Allah akan ada ganjaran juga. 

Membaca kata-kata hikmah di bawah, teringat perbualan dengan seorang sahabat satu masa dulu.  Pada masa tu pakaian dedah-dedah ni taklah banyak sangat dan kalau ada pun tak banyak dan mungkin juga tak terlihat ataupun tak lah seksi sangat.  Maklumlah duduk di kawasan pedalaman pada masa tu mana ada gadis kampung berpakaian seksi... tak macam sekarang dah lebih kurang macam kota batu dah... Na'uzubillah...

Eh berbalik kepada perbualan kami, seorang sahabat yangbaik katanya nak simpan kain batik lebih murah pun tak apa sebab nak bagi kepada orang yang yang tak cukup kain... itu cerita masa tu... sekarang ni, kain dah banyak panjang berjela pun belum tentu tutup aurat.  Tak perlu cakap banyak lah... semua orang pun dah tahu perihal tutup aurat tetapi yang tak nak tutup tu.. akan kata belum sampai seru... siap boleh sound lagi orang yang tegur kononnya mereka tu lebih baik sebab tak masuk campur urusan orang... malas nak layan...

Jom lah layan dulu apa Khaitsamah buat...

Khaitsamah biasa datang ke mesjid dengan membawa beberapa kantong kain (berisi uang) lalu duduk bersama teman-temannya. Apabila ia melihat salah seorang diantara mereka memakai baju atau jubah yang robek (atau berlubang), lalu orang itu bangkit dan keluar dari (pintu) mesjid, maka Khaitsamah segera mengejarnya dari pintu mesjid yang lain untuk menemuinya dan mengatakan, 'Ambillah kantong kain (yang berisi uang) ini dan gunakanlah untuk membeli jubah atau baju!'  (al-A'masy)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...