FOLLOWER

24 Disember 2012

Sediakan duit syiling secukupnya

As salam,


gambar atas diedit semula.  sumber gambar tidak diketahui.

Sebagai pelanggan kita memang biasa berurusan dengan mana-mana kaunter perkhidmatan atau kaunter jualan.  Sudah tentu dan lazimnya di mana-mana kaunter kita akan diminta menyediakan duit syiling mencukupi bagi menjelaskan bayaran tertentu terutama kaunter perkhidmatan seperti kaunter hasil di Pejabat  Tanah dan Daerah.

Dalam hal-hal tertentu kita amat memahami kaunter perkhidmatan memang tidak mempunyai sumber bagi mengeluarkan wang kecil atau duit syiling. Berbeza pula dengan kaunter jualan seperti di kedai-kedai makan atau pasaraya yang mana kita mungkin semua faham bahawa pihak pengurusannya akan menyediakan duit pecah atau duit tukar yang secukupnya.


sumber gambar:  denaihati.com (duit raya 2012)

Apabila berada di pasaraya terutama pasaraya besar (toot.... tak perlu sebut sendiri mau ingat la) bila tiba masa nak bayar cashier akan tanya kita puan atau kakak ada duit dua posen atau lima sen, atau seringgit atau lima posen.  Hmmm... memang tak berapa gemar lah dengan situasi ni... terpaksa pula nak buka semula purse dan belek-belek cari duit syiling yang tersepit.

Memanglah bukan niat kita sengaja bagi duit besar untuk beli barang berharga kecil.  Tetapi bagaimana kalau duit kecil yang ada pada kita memang tak cukup...

Bukan isu besar pun dan tak adalah susah mana nak keluarkan duit kecil tu.  Saja nak buat cerita.  Pernah sekali makan nasi kerabu di booth kat RTC Gopeng.  Harganya RM4.50.  Bagi duit bukannya sampai RM50.00 tetapi RM5.00 itupun nak minta duit syiling 50 posen.  Jenuh jugaklah korek sana sini... cukup2 jer... hai..cam ni lah selalunya

Duit tukar tu bukankah sepatutnya disediakan lebih awal oleh pihak penjual supaya tidak mendatangkan kesulitan kepada pelanggannya...

Tetapi memang ada pelanggan yang melampau pun... saja-saja nak 'pecahkan' duit yang besar, beli air mineral baru RM1.20 (kat RTC Gopeng ler di tempat lain tak tau ler)  bagi duit sampai seratus hinggit... mana cashier tu tak hangin.

Sudah-sudah lah... bukan nak menuding jari kepada sesiapa, kita sendiri yang perlu beringat.  Sediakan duit syiling secukupnya setiap masa.

.... Bila penjual tiada duit tukar kita juga yang susah...

'suka duka pentas dunia'

.

Anugerah dari yang dicintai

As salam,




Apabila Anda berharap agar Allah senantiasa menganugerahkan kepada Anda apa-apa yang Anda cintai dan sukai maka hendaklah Anda senantiasa menjaga dan melaksanakan apa-apa yang dicintai dan disukai oleh Allah.
(Salah seorang ahli hikmah)
 
Kesimpulan:
Dalam setiap detik hidup ini apa yang sering diharapkan adalah menerima anugerah dari yang tersayang. 
Walaupun sesekali terleka dan alpa untuk menjaga apa yang disukai. 
Biarpun begitu bukan menjadi sesuatu yang sukar untuk melaksanakan suruhanNya dengan hadirnya kekuatan semangat dan tekad yang jitu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...