FOLLOWER

11 Februari 2013

Jangan makan tangan kiri

As salam,


Hairan? atau pernah jumpa orang makan tangan kiri?

Jangan salah faham dengan tajuk di atas.  Mana ada orang makan tangan sendiri.  Eh eh macam nak buat lawak basi takpun macam lawak bodoh pulak.

Macam ni lah... bila makan disunatkan bahkan diwajibkan menggunakan tangan kanan dan seboleh-bolehnya elakkan makan dan minum dengan tangan kiri.

Contohnya beginilah, bila kita makan dengan tangan kanan tiba-tiba nak minum sebab dahaga atau pedas atau apa saja alasan yang boleh diterima.  Macam mana nak pegang gelas dengan tangan kanan kalau tangan kanan kita dah ada kesan makanan nanti comot pula gelas kita melainkan kita makan dengan sudu atau garfu menggunakan tangan kanan.

Sudah tentu kita perlu gunakan tangan kiri untuk memegang gelas kan? Dengan itu, gunalah tangan kiri untuk pegang gelas dan diampu dengan belakang tangan kanan.  Sebagai isyarat kita gunakan tangan kanan juga.


gambar hiasan

Janganlah kalian makan dengan tangan kiri sebab setan itu makan dengan tangan kiri.
(HR Muslim)

So... sendiri mau ingatlah ...

suka duka pentas dunia

2 ulasan:

  1. thanks for ingatan.......
    alas gelas guna belakang tangan kanan......

    BalasPadam
  2. memang tak boleh makan dgn tangan kiri pun..tangan basuh bahan kotor..rasullulah pon marah makan dgn tangan kiri

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...