FOLLOWER

14 Mei 2013

Mampukah kita bersangka baik kepada spammer ?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...




Mampukah kita bersangka baik kepada spammer?
Mengapa kita mesti bersangka baik kepada spammer?
Bagaimana hendak bersangka baik kepada spammer?

Di atas adalah antara beberapa persoalan yang sering bermain di kotak fikiran blogger picisan cap ayam.  Spammer seringkali dikaitkan dengan virus yang merebak melalui laman web atau e-mail.  Virus itu pula mampu mendatangkan kemusnahan kepada sistem komputer atau sekarang ni termasuk juga laptop, notebook dan barangkali 'handphone' juga.

Perkataan spam pada asalnya bukanlah bahasa Melayu tetapi telah dimelayukan dengan membawa maksudnya sekali.

Kenapa pula tiba-tiba buat catatan berkaitan spammer?  Entahlah secara tiba-tiba terkeluar idea untuk membuat catatan mengenai spammer ini setelah ruang komen pada blog diserang oleh spammer.  Pembaca blog ini tidak akan melihatnya kerana tetapan bagi komen telah disederhanakan.  Bermaksud hanya setelah pemilik blog ini melepaskan barulah komen itu keluar sebaliknya jika dipadam atau dibakulsampahkan... sudah tentu ia tidak kelihatan.

Sesekali ayat spammer ini sungguh menarik dan membuatkan aye rasa teruja dan perasan sendiri.  Maklumlah ayat-ayat yang dikeluarkan pertama kali memuji catatan kita kononnya hebat dan bagus sangat.  Sampaikan entry merapu pun dikatakan hebat, pujiannya setinggi langit.  Macam lah kita tak kenal blog kita...

Aye tak tahulah dengan penyiaran catatan ini dan gambar di atas itu kelak boleh mendatangkan kemarahan kepada spammer atau mendatangkan kesan yang buruk kepada blog ini.  Mudah-mudahan tidaklah.  Blog picisan cap ayam inilah satu-satunya tempat luahan seribu rasa yang terpendam, tempah coretan peribadi dan keluarga.  Kalau diserang ... habislah.

Wahai spammer... jadilah manusia berhemah dan berbudi luhur tak perlu diganggu gugat blog orang lain hanya untuk kepentingan diri sendiri.

Sekian adanya.  Selamat berbloging.

Majulah blog untuk negara!

3 ulasan:

  1. oh.. boleh cause virus.. bahaya..

    BalasPadam
  2. amat sukar nak bersangka baik pada spammer... selalu tidak percaya...

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...