FOLLOWER

21 Ogos 2013

Peraturan dibuat untuk memudahkan urusan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



gambar dari google

Pada hari Rabu yang biasanya ramai orang tidak berkata-kata sebaliknya hanya memberi gambaran sahaja, aye terasa nak tulis panjang lebar... bukan berkata tetapi menulis apa yang terbuku dalam hati.  Bila menulis begini paling tidak dapat mengurangkan rasa hati yang membekam.  Nak bercakap atau bercerita pada orang bimbang mengganggu emosi dan perasaan mereka mula... jadi tulis di sini dan sesiapa yang sudi membaca tulisan ini tidak berhasrat mengganggu perasaan tetapi sekadar luahan sahaja.

Perghhh... (ayat apa ni aye tak tau) pengenalan punya la panjang belum masuk isi cerita lagi.

sekadar hiasan

Seperti biasa kita akan berhadapan dengan situasi tertentu di mana kita perlu akur dengan peraturan. Sekadar nak berkongsi bukan senang sebenarnya nak mencipta arahan atau peraturan... perlu diteliti satu persatu agar ayat yang dibuat tidak menyukarkan mana-mana pihak untuk memahaminya.  Dan... untuk membuat pindaan pada mana-mana senarai peraturan perlu juga melalui kelulusan dan perbincangan bersama dan bukan keputusan seorang.

Seringkali juga peraturan yang senang akan nampak susah bila tidak dibaca dengan teliti.  Hal ini akan membawa pula kepada kerenah birokrasi yang seterusnya akan memburukkan keadaan.

Birokrasi dicipta bukan untuk menyusahkan tetapi untuk memudahkan.

Baca dengan teliti arahan dan syarat yang dikenakan.  Ikutlah kenyataan yang dibuat supaya dapat memudahkan semua pihak termasuk diri sendiri.

Tidak susah sebenarnya nak ikut peraturan atau syarat yang dikenakan.  Sekiranya tidak faham boleh bertanya... begitulah yang sering dikatakan oleh cikgu-cikgu ketika kita disekolah.  Tetapi sekiranya cikgu sendiripun malas nak bertanya... macam mana anak murid nak memahaminya.

Tiada siapa yang hendak susah termasuk juga orang yang tergolong dalam pembuat peraturan dan keputusan.  Tetapi bila bersendirian... nak tukar peraturan dan syarat akan memakan diri... kerana ditegaskan sekali lagi... peraturan yang dibuat secara bersama perlu dipinda secara bersama juga.

Semoga memahami.

Sekian adanya, terima kasih kerana sudi membaca dan memberi pandangan.

(*-*)

3 ulasan:

  1. kalau semua orang mematuhi peraturan, rasanya hidup akan lebih teratur dan mudah... ^_^

    BalasPadam
  2. Betul tu. Dengan adanya peraturan kehidupan akan jadi terataur dan selamat.

    BalasPadam
  3. Peraturan dan undang2 Allah juga yg terbaik! Tapi sayangnya...tidak pula di gunakan.

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...