FOLLOWER

1 September 2013

Jamuan Eidulfitri 2013 lagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Pada asal rancangan memang umi dan ayah serta adik-adik dan PR akan turut serta dalam majlis Jamuan Eidulfitri PASTI SIDEC.  Sesungguhnya penentuan dariNya lebih pantas dari perancangan manusia yang kerdil ini.


Selamat Hari Raya Aidilfitri.  Maaf Zahir dan Batin


Hampir-hampir juga umi merajuk sendiri (tanpa sebab yang munasabah) tidak mahu hadir ke majlis berkenaan.  Sekali lagi semangat untuk mengembirakan anak-anak mengatasi rajuk yang tidak berasas itu.
Pagi itu, agak mendung kelihatan pada mata kasar seperti hujan akan turun pada bila-bila masa... maka sedikit sebanyak melembapkan tindakan umi untuk bersiap.  Anak-anak (Dina dan Inas) dah lama bersiap, sementera tunggu umi siap... mereka bermain di luar... gembira ria hendak menyambut hari raya...

"Umi dah siap ke?  Tiba-tiba soalan itu mengejutkan umi dari lamunan.  Terhenti seketika hasrat hati yang membatu tadi... terus saja menyiapkan diri dengan gaya yang sepatutnya....

Maka kesunyian pagi itu (dah jam 9.00 pagi pun), dipecahkan dengan derungan enjin motor Yamaha EGO. Dua kali berangkut dari rumah ke PASTI SIDEC, mula-mula bawa Dina kemudian bawa Inas pula.  Tak berani umi nak bawa dua-dua sekali.  Bila difikirkan semual memang betulkan ego seorang umi sedikit sebanyak pasti terlerai dengan suara pujukan anak-anak.  Tiada guna mengeraskan hati dan membatukan diri hanya kerana perkara kecil.

Tiba di majlis... belum lagi bermula.  Ambil tempat duduk yang masih lagi kosong walaupun berhimpit tetapi selesa kerana anak-anak pun tak kisah sangat dengan suasana riuh ... dan yang pastinya Inas Insyirah merupakan anak yang paling teruja dengan situasi itu tanpa menyedari bahawa usianya belum lagi layak untuk didaftarkan di PASTI hanya badannya sahaja yang mendahului usia.


Inas Insyirah, seperti biasa tidak suka dirakam wajahnya.


Muram kerana tak dapat belon atau kena tolak?


Inas tak kisah walaupun kena tolak... yang dikisahkannya adalah belon!!!


belon idaman yang menjadi rebutan.  Syukur masih makan pujuk...
janji nanti ayah belikan belon banyak2 yer... 


Majlis Jamuan Eidulfitri berkenaan juga dipenuhi dengan acara pemberian hadiah kepada anak-anak PASTI yang berpuasa penuh sepanjang Ramadhan (29 hari).  Tiga orang semuanya.  Tak dapat nak rakam gambar mereka sebab pemberian hadiah di ruang depan... umi pula duduk makan di dalam.

Sementara itu, majlis berkenaan juga dihiasi dengan acara cabutan nombor bertuah.  Suka kan?

Tiba masa untuk pulang.. Inas dah buat projek senyap-senyap.  Makan sudah, minum pun sudah apa lagi. Sementara mencari selipar Inas dan kasut umi yang terpelanting entah ke mana... tiba-tiba terdengar panggilan 019... antara sedar dengan tidak Dina menunjukkan nombor pada kertasnya kepada pengacara... eh..... betullah, hadiah tu untuk Dina.

Okey... tinggal dulu Dina pada ustazah kat PASTI, masih ramai lagi orang.  Umi nak hantar Inas balik.

Dah hantar Inas balik rumah... datang semula ke PASTI untuk ambil Dina.  Ustaz Ismi sedang memberi ceramah/tazkirah ringkas mengenai keperluan pendidikan anak-anak.  Pesanan ringkas yang padat dan bernas sekali.


Irdina Huda bergambar bersama HUDA (maskot PASTI) dan hadiah cabutan bertuah.  Eh... ada gangguan pulak.


sampai senget-senget mata dan mulut Dina menahan panas.


Irdina Huda, umurnya bakal mencecah 6 tahun pada Disember nanti...lambat lagi.  Nak buat majlis hari jadi kat PASTI memang tak dapatlah sebab musim cuti sekolah... tapi tak per nanti umi dan ayah usahakan juga ... demimu wahai anakku.


Sekian adanya...untuk renungan dan ingatan diri ini... "apa yang kita tidak suka ada kebaikan disebaliknya"... ikhtiar dan tawakkal semoga bergembira dengan ketentuan dariNya.

Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...