FOLLOWER

12 Januari 2013

Doa Penenang Jiwa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Doa Penenang Jiwa


Seringkali kehidupan dan perjalanan hidup seharian terganggu bilamana jiwa tidak tenang. Seringkali juga tidak diketahui punca sebenar mengapa jiwa tidak tenang.  Mungkin juga dalam tidak sedar kita telah melakukan kezaliman kepada orang lain atau makhluk Allah yang lain.  Semoga kita terhindar dari semua kezaliman dan tipu helah.


Doa Penenang Jiwa
Doa Penenang Jiwa


Ya Allah, sesungguhnya aku orang yang tidak berupaya maka tolonglah aku dan teguhkan hatiku yang hancur, dan kumpulkan ikatanku yang berselerak.  Sesungguhnya Engkau Tuhan yang menyempurnakan sesuatu dan aku adalah hamba yang sangat berhajat dan sempurnakanlah semuanya dan cukuplah dengan Allah menjadi pelindung.  Dan memadai dengan Allah menjadi penolongku.  Sesungguhnya menyekutukan Allah itu adalah satu kezaliman yang besar, dan Allah tidak mengkehendaki seseorang melakukan kezaliman. Tersekatlah apa jua tipu helah orang-orang zalim, dan segala puji bagi Allah Tuhan seluruh alam

Doa di atas dipetik dari nota seminar bertajuk "Wanita Yang Disayangi , Disegani dan Dirahmati". Diterbitkan semula untuk dikongsikan bersama semua, semoga bermanfaat. 

'Rumahku Syurgaku'

Jom basuh kasut sekolah

As salam,


kasut sekolah Alif jenama ASADI

Anak-anak zaman sekarang sudah pandai berdikari.  Jika tidak pandai harus segera beri panduan dan tunjuk ajar agar hidup tidak menyusahkan orang.

Basuh kasut sekolah bukanlah sesuatu yang susah, yang menjadikan ia susah adalah bila ianya tidak diajar dan disuruh dengan baik.  Anak-anak sebenarnya memang suka membantu terutama bila tidak disuruh seperti basuh kereta atau siram pokok bunga.

Basuh kasut sekolah haruslah dimulakan dari awal.  Ajak dan ajar anak basuh kasut sekolah sendiri jangan suka mengharapkan orang lain.  Bukan susah pun basuh kasut sekolah.  Yang penting jangan main kotor, jika kasut kotor sangat memang susah sikit sebab kena berus lebih banyak... jangan guna sabun yang banyak pula nanti kasut tak cantik.

Balik sekolah hari pertama dan hingga kini masih lagi mampu tersenyum.  Syabas anakku!

Hari ini, kali pertama Alif basuh kasut sekolah... wah dah pandai dah anak umi... cantik lah!

Teruskan usaha dan rajin-rajin selalu buat kerja rumah.

'Rumahku Syurgaku'


Bahagianya hidup

As salam,




Bahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi kusir untuk nafsunya dan menjadi nakhkoda untuk bahtera hidupnya.  (Ali)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...