FOLLOWER

2 Mei 2013

Kerana taksub dengan pilihanraya

As salam,


gambar hiasan
Kerana taksub dengan pilihanraya.  Pilihan Raya Umum ke-13, bakal berlangsung beberapa hari saja lagi.  Bersabarlah juga dengan kerenah sebilangan pihak yang sedang mencipta pelbagai tohmahan.  

Sebenarnya aye pun tak berapa suka sangat nak keluarkan artikel atau bercerita mengenai kempen sempena PRU ke-13.  Adalah sekali kot buat catatan pada WW berkaitan bendera.  Itupun tak banyak mana. 

Nak kata takut tidaklah, tetapi sebenarnya malas nak cari idea atau pasal berkaitan kempen pilihanraya.  Cukuplah sekadar menumpang sekali mengenai cerita yang dikemaskini (update) di FB.  Tumpang baca.  Suka juga baca dan tengok gelagat penyokong dan perayu undi.  Tak kesahlah itu kreativiti masing-masing tetapi pastikan ianya adalah jujur dan benar bukan semata-mata kerana meraih undi.

Dalam sehari dua yang semakin mendekat ke hari PRU ke-13, semakin banyak pula lambakan update yang tidak molek dibaca atau ditonton.  Pernah juga sekali dua (mungkin banyak lagi tetapi tak perasan) terdapat update di FB yang agak keterlaluan.  Abaikan saja.  Aye rasa agak terkilan juga bila sesuatu isu itu dipermainkan semata-mata kerana pilihanraya.  Seolah-olah hendak mengaibkan atau menjatuh maruah seseorang.  Walhal di luar waktu puncak kempen pilihanraya tak siapa pun peduli.

Aye percaya dan yakin juga update berkenaan bukanlah semata-mata kerana kempen pilihanraya tetapi lebih kepada hendak menyakitkan hati sebelah pihak atau lebih kepada provokasi.  Hingga kita yang tidak terlibat ini seperti terheret sama ke kancah pergaduhan dan pertelingkahan antara mereka.

Tak perlu lah aye nyatakan di sini apa yang dinyatakan atau dikaitkan.  Aye pasti juga dan berharap pihak yang berkenaan diberikan kesedaran dan hidayah dari Allah Yang Maha Besar agar mereka insaf dan kembali ke pangkal jalan.


Orang yang bijak tidak akan terkesan dgn apa dia lihat dan dengar yang negatif dan hati yang bersih hanya akan menyerap kebaikan. Kita yang tentukan apa yang masuk dalam jiwa kita. Tidak bererti jika ada kemalangan di jalan raya kita tidak akan gunakan jalan raya utk ke destinasi penting. Jom gunakan media mencari ilmu dan hentikan alasan utk tidak mendengar ilmu. Orang berminda kecil mencari alasan and jadi penghalang, orang berminda besar menjadi solusi dan mencari jalan.  (Prof Dr Muhaya)

suka duka pentas kehidupan

Perbuatan zalim mengundang kegelapan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


corak dan motif hiasan


1.  Waspadalah terhadap perbuatan kezaliman karena kezaliman adalah kegelapan di hari kiamat.

2.  Jauhilah kekikiran karena kekikiran telah membinasakan orang-orang sebelum kamu, mengantarkan mereka kepada pertumpahan darah di antara mereka dan menghalalkan segala cara.

(HR Muslim)


Semoga kita semua tidak termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim dan kedekut.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...