FOLLOWER

24 Jun 2013

Orang berbudi kita berbahasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Al kesah sangat nie, apa sebenarnya tujuan tulisan ini sebenarnya masih samar kerana berkejaran dengan dateline... tunggu sekejap eh




Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.  Seringkali ungkapan begini disandarkan dalam kehidupan seharian supaya kita sentiasa mengingati orang yang berbuat baik kepada kita disamping kita juga hendaklah sentiasa berbuat baik kepada orang lain.

Mungkin juga pernah terselit di minda apabila orang berbuat baik kepada kita adalah kerana sebab-sebab tertentu atau mungkin juga diistilahkan sebagai mengambil kesempatan.

Negatif sungguh pemikiran begitu kan?  Kesempatan yang bagaimana lagi dalam kehidupan kita ini hanya adalah untuk berbuat baik demi mengumpul sedikit pahala untuk timbangan di sana.

Tak kisahlah siapa yang berkawan dengan kita, asalkan kita berniat baik dan anggaplah juga apa juga kesempatan yang diambil oleh orang lain itu tidak mendatangkan mudarat kepada kita.

Memang biasa kita akan terpengaruh dengan kata-kata orang sekitar yang tidak mahu melihat kita bahagia dengan orang lain.

Seandainya teguran itu adalah ikhlas maka anggap sajalah teguran itu sebagai ingatan dan sempadan dalam kehidupan bersahabat.

Sukarkan nak gambarkan apa sebenarnya yang terbuku di hati.

Tak pastilah pula bagaimana penerimaan dan pemahaman pembaca blog ini.

Yang pasti cerita sebegini pasti berlaku di sekitar kehidupan seharian.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...