FOLLOWER

30 Jun 2013

Simple But Awesome Giveaway! By NabilaMedan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Bersempena dengan Ahad malam yang sungguh sunyi kerana anak-anak tidur awal sebab esok sekolah dan ditambah pula dengan aktiviti siang tadi yang tanpa henti... maka semuanya sudah keletihan.  Oleh itu, aye ambil kesempatan ini untuk menyertai Simple But Awesome Giveaway! By NabilaMedan.




Giveaway Terbaru Daripada NabilaMedan!!
Tamat Pada 1 Julai 2013
(Tekan Banner Untuk Sertai!)


Saya juga tidak tahu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Saya tidak mengetahui ada pintu kebaikan yang lebih utama daripada jihad di jalan Allah.
(Imam Ahmad)

Memang sungguh saya tidak tahu sekiranya ada lagi kebaikan yang lebih utama daripada jihad di jalan Allah.

Jika diikutkan apa yang saya faham, banyak sebenarnya kategori jihad bukan tertakluk kepada berperang menggunakan senjata menentang musuh Allah sahaja.

Sementara itu izinkan saya berehat mencari lain-lain idea berkaitan jihad.


Menu Sarapan Hari Ahad | Ketayap Emas Sambal Udang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Seperti biasa lagi setiap hari Ahad adalah hari untuk mereka resepi istimewa untuk sarapan sekeluarga.  Tidak seperti biasa minggu-minggu yang lepas di mana menu sarapan pagi adalah di luar rumah.  Hari ini, ala-ala ibu mithali pagi-pagi lepas solat subuh dah mereka cipta menu untuk keluarga.

Teringat dalam peti ais masih ada baki sambal udang pemberian Kak Intan dari Sungal Galah.  Sambal udang berkelapa bukan sambal tumis udang.  Sambal udang berkenaan adalah untuk dibuat pulut udang.  Nak buat apa dengan sambal tu.  Oleh kerana beras pulut dah habis maka ingat nak buat roti jala tapi macam tak sesuai je dengan sambal udang.  Nak buat lempeng tak kena juga.  Ingat punyat ingat, fikir punya fikir terus terlintas nak buat ketayap.  Tepung gandum  pun ada lagi.

Apa lagi mulalah operasi membuat ketayap emas.  Nama Ketayap Emas ni adalah bersempena dengan warnanya yang kekuningan.  Teringat juga nak buat hijau, tapi tak berapa kena juga sebab kalau kulit hijau kena inti manis, disebabkan intinya pedas maka adalah molek kulitnya dikuningkan baru sesuai... andaian sendiri lah tu... tak pernah baca kat mana-mana pun peraturannya mesti begitu.



Resepinya memang mudah sangat pakai campak-campak bahan dalam besen kecil dan pakai agak-agak jer.  Oleh kerana tidak mahu menghampakan pembaca maka aye catatkan di sini bahan dan kaedah membuat ketayap emas.

Bahan-bahan seperti tepung gandum dalam anggaran 1/2 kati, telur sebiji, satu sudu teh garam, serbuk kunyit, sedikit baking powder (tak taulah apa fungsinya, tapi menjadi juga) dan 1 jag air masak.  Campurkan semua bahan dan kacau hingga sebati.  Panaskan kuali, sapu sedikit minyak masak agak-agak melekat pada kuali sudahlah.  Ambil kira-kira setengah senduk adunan tepung tadi tuang ke atas kuali dan leperkan.  Tak perlu kalih (terbalikkan).  Angkat letak atas pinggan leper yang besar, letakkan sambal udang dan gulung.

Ketayap emas ini sedap juga dimakan waktu petang bersama secara kopi 'Che Nah'.  Tidak sesuai dibuat berbuka puasa sebab pedas, nanti sakit perut pula.

Sekian adanya.  Selamat menjamu selera di hujung minggu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...