FOLLOWER

16 Julai 2013

Pengalaman ketika berbuka puasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Gangguan anak kecil semasa berbuka puasa adalah lumrah
dan berlaku hanya ketika mereka kecil sahaja.
Bila dah dewasa tiada lagi pengalaman gangguan.
Gambar hiasan

Pengalaman berbuka puasa dengan anak-anak semasa kecil sungguh luar biasa.  Kerana situasi sebegini tidak akan berlaku lagi apabila mereka sudah dewasa.  Dan... ketika itu kita pasti akan terasa rindu dengan pengalaman lalu yang datangnya hanya sekali dan tak mungkin berulang lagi.

Begitu juga ketika kita kecil, mungkin sekarang tidak ingat lagi apa yang telah kita lakukan semasa ibu bapa kita berbuka puasa.  Paling tidak ingatan yang masih segar atau tinggal cebisan kenangan adalah ketika sekolah rendah sehingga sekolah menengah.

Agaknya bagaimana pula kesabaran ibu bapa berhadapan dengan kerenah kita semasa kecil ketika mereka berbuka puasa.  Memang kita tidak ingat apa-apa.  Bagi aye sekarang baru teringat nak tanya tapi .... sudah terlambat kerana 'penyimpan' rahsia itu telahpun pergi bertemu penciptanya pada 2 Ramadhan yang lepas.

Pengalaman masa lalu sungguh berharga.  Mungkin juga semasa kita berhadapan dengan pengalaman itu kita tidak sedar.  Jadi adalah baik kita sentiasa berkelakuan baik agar pengalaman itu dapat dikongsikan dengan anak cucu kita.  Pengalaman yang baik sudah pasti memberikan kesan yang baik kepada generasi akan datang.  Sebaliknya pengalaman yang tidak baik itu sebaiknya disimpan jauh agar Allah memeliharanya. Tidak perlu di ungkit-ungkit lagi.

Untuk itu, hargailah pengalaman yang anda lalui sekarang.

Panjang pula celoteh malam ini.  Semoga tiada yang jemu atau bosan.

Tidak suka tetapi terpaksa buat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Tidak suka tetapi terpaksa buat juga.

Dalam sesetengah situasi kita memang tidak suka memberi amaran atau arahan kepada seseorang tetapi bila perjalanan urusan itu kelihatan seperti pincang dan tergendala, maka memang terpaksa bagi arahan dan amaran.

Kita andaikan bahawa kita juga tidak suka terima arahan atau amaran tambahan lagi surat amaran atau surat peringatan.  Memang tidak suka langsung.  Begitulah juga kita andaikan orang lain juga begitu. 

Kita andaikan bahawa senarai tugas yang diberikan sudah jelas bila diikuti dengan pertemuan dan perbincangan 'face to face'.  

Kita harap penjelasan yang diberikan tidak memerlukan kita mengeluarkan surat arahan atau surat peringatan.  Kerana semua orang sudah tahu dan mahir dengan tugasnya.  Sedikit kesilapan sesekali boleh dimaafkan.  

Tetapi untuk menjadi seorang pengurus yang berjaya bukanlah semudah membuat perjumpaan atau perbincangan.  Ia lebih dari itu, menuntut kesabaran, kekuatan semangat dan kecekalan hati.  

Bahkan lebih dari itu, kita memerlukan semangat dan kejujuran yang tinggi dalam membuat penilaian ke atas perlaksanaan sesuatu tanggungjawab.

Semoga apa yang dilakukan pada hari ini adalah yang terbaik untuk semua pihak dan tidak mendatangkan kemudaratan dikemudian.

Sabarlah hati...


(*-*)

Monolog 7 Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


corak hiasan sempena Ramadhan

Hari ini ketika catatan ini ditulis, merupakan hari Ramadhan ke-7 tahun 1434 Hijrah.

Perasaan ketika ini masih lagi tidak menentu dengan campuran kerinduan kepada bonda tersayang.  

Lalu kerinduan itu membataskan pergerakan dan segala rasa.  

Bukan kerana keterbatasan pergerakan di bulan Ramadhan tetapi perasaan yang tersekat-sekat dan sukar digambarkan sama ada melalui tulisan atau secara lisan.

Dibiarkan saja kerinduan ini bertapa di sudut hati ini.

Maaf, catatan ini masih lagi berbau keringat yang hilang bersama penatnya hati menahan kerinduan.

Semoga memahami, monolog ini masih lagi berlagu sayu dan sendu.

*-*


Renungkan sejenak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Semoga Allah mencurahkan rahmat-Nya kepada seorang hamba yang mau merenung sejenak ketika akan melakukan sesuatu, apabila ia melakukannya karena Allah ia pun maju dan bersegera mengamalkannya, tetapi apabila ia melakukannya karena selain Allah ia pun mundur dan tidak jadi melakukannya.
(Al-Hasan)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...